Thursday, July 12, 2012

Seoul, Korea : Day 13 - Korea National Science Museum

 Gwacheon National Science Museum. itulah salah satu tempat yang aku terjah semalam. dari Seoul station, ambil subway line no. 4, berhenti di Seoul Grand Park. memang keluar ke subway tu terus nampak museum ni.

of course ni salah satu venue untuk Running Man.

aku merasakan seperti di alam sekolah rendah sebab kebanyakan visitors adalah budak-budak sekolah rendah. of course golongan tua yang datang ialah mak pak kepada budak-budak sekolah rendah tadi. tapi aku pedulik hape. Running Man punya pasal.


bright and sunny day


beratur ikut barisan

aku beli 2 teket. untuk museum KRW4,000, planetarium KRW2,000


dia ada banyak bahagian dalam ni. so aku jejak semua bahagian, semua pelusuk. 


sejarah science and tech di korea


inventions and inventors


tolok hujan ni...

CSI lab?


siapa yang menyorok kat sini? Yoo Jae Suk  ke?


ada escalator dalam museum, you all





Song Ji Hyu yang kene naik bende alah ni kan sebab salah password?

replika batu meteor

filming jurassic park?



penentu masa (zaman Joseon)

ukur distance pakai badan

backhoe zaman dulu

hantar signal kat border sebelah. miniature macam yang di namsan tower tu



lepas habis pusing satu museum tu, aku ke planitarium untuk tengok show. well, interior planetarium dia sama macam malaysia punya planetarium. sebijik!


outside


inside
walaupon dia guna bahasa korea, tapi sebab ada gambar dan aku faham sikit-sikit korean, so aku faham secara overall tayangan tu. 


contoh keretapi

then aku ambil subway line yang sama, line no. 4 dan berhenti di Inchon untuk ke National Museum of Korea. aku siap dah jalan ke museum tu tapi aku tercari-cari, mane museum tu. aku rasa dan betul dah tempat nya kalau aku ikut map. sekali ada poster tulis ape entah dalam bahasa korea. yang aku faham, ada tarikh sehingga 31 july 2012. dan ada construction cover wall di area museum tu. so aku assume museum tu ialah under maintenance. repair and all. agak keciwa di situ. 


site museum tu
so aku pon tukar plan, terus ke 63 building. next entry...

0 comments: