Monday, July 2, 2012

Seoul, Korea : Day 2 - Groceries Shopping in Gwang-Ju

Selain membeli belah make-up, beli sekali groceries mother.

ambil gambar butter ni dulu supaya nanti tak tersalah beli.
bergambar dulu sekitar bangunan apartment mother. maklumlah, jakun kan. hehehe


mother cakap I've put on some weight. sobs



eleh, kalau korang tau kat mane pon apartment mother, takkan boleh masuk punya sebab korang tak tau password pintu dia kan kan kan?

kat laundry room pon nak ambil gambar

bukan takat password rumah, password main door pon korang tak tau kan?

seperti yang sudah dikhabarkan di entry make-up sebelum ni, hari ke-2 di Yongin ialah hujan renyai basah manja. so kami bawak payung. kat sini laki perempuan semua pakai payung, semua pakai make-up. eh?



naik bas nombor 20 or 60 untuk ke Gwang-ju. perjalanan lebih kurang 30 minit.


sampai di Gwang-ju, kami turun bas dan berjalan ke E-mart, tempat nak beli groceries tu. sempat lagi singgah kedai-kedai tepi jalan tu. ambil gambar dengan Jo In Song (kiri) sebagai duta produk camping or barangan aktiviti lasak ni.

tengok perempuan gemok tu

sempat jugak rempat satu cardigen yang sangat chomel. tapi dah campak dalam luggage bag cardigen tu. tak snap pon gambar. nanti dah pakai pergi kerje aku snap eh...


nasiblah sikit je kedai on the way ke E-mart tu. or else, memang tak sampai le E-mart tu sebab kami sibuk berhenti shopping. hihi...

di E-mart ada foor court. so aku beli Cafe Latte di Angelious Coffee. Sangat sedap kopi dia!!! Duta dia ialah Kim Soo Hyun. first drama yang dia berlakon yang aku tengok semua episode, ialah drama Dream High. actually tengok Drean High tu sebab ada Taecyeon 2PM. Eh? Kim Soo Hyun ni jadi famous lepas dia berlakod drama Moon Embraces the Sun. Dia dapat jadi duta untuk 18 CF di Korea ni. gile!



model kepada model kopi

kami order set nasi dengan telur dadar dan nasi dengan ikan bakar pedas. sedap dan murah gilos! each set datang sekali dengan cabbage kimchi, timun kimchi, sup dan sayur ape entah celur. ahjumma tukang lap meja tu siap ambilkan sudu dan chopstick untuk aku masa aku pick up makanan. baik =)



sape tak suka makan uiii!!! makanan korea memang almost semua pedas. diorang suka pedas. sup pon pedas. ada aku tengok documentary kat tv niha, diorang makan cili api macam makan tomato je!


habis shopping, kene buat kotak sendiri dan isi barang shopping dalam kotak.


balik tu kami naik taxi. ahjusshi driver taxi tu borak sakan dengan mother. dalam hati aku kata, terel gile mother berbual dalam bahasa korea. aku nak reply memang tak reti lah tapi aku faham semua yang diorang borakkan. termasuklah nak jadikan aku menantu dia. hahahahaaaaa.. terus aku cakap "yee aboji", meaning "yes, bapak".

then aku angkat barang naik ke apartment mother.

stock toilet paper. nak sama tinggi dengan aku.

barang semua
then kami releks sambil tengok tv. aku susun semua barang.

kami beli anggur comel. kecik gila saiz dia, penat nak kopek dari tangkai dan makan. cuba tengok dengan skala duit RM50 tu
actually before ke E-mart tu mother dah masak kuah kacang dan nasi impit. lepas dah hantar sikit kat jiran sebelah (lecturer indonesia), aku pon makan la dinner.

before

after
sambil tu layan sekali strawberry yoghurt drink.


then mother suruh ambil gambar King Sojung.


malam tu, sambil kunyah tid-bits, aku plan itenary untuk esoknya. tulis train line berapa nak ambil, etc.

berguna jugak netbook aku ni ha walaupon agak slow.

sedap gile!
settle tulis semua, tengok tv lagi. buat-buat faham aje rancangan korea ni. ada je channel yang tunjuk english movies. saje je.

oleh kerana aku dah tengok terlalu banyak kroean dramas and movies, ape yang orang korea keliling aku ni cakap, aku faham. tapi aku tak reti nak reply. boleh la cakap satu dua perkataan but that's it.

semalam aku cakap dengan mother, kalau dah habis PhD nanti, nak ambil cuti tanpa gaji 6 bulan or setahun nak kerja dia luar negara. Australia, maybe? never been there before... Ok tak?

2 comments:

ANR said...

australia? ok. sangat ok. sbb kite pun x pnah ke sana. but mmg ade dlm list vacation. :)

aliaaroslan said...

@ANR vacation and living there, rasanya 2 different feelings. tapi, mari try...