Tuesday, July 10, 2012

Seoul, Korea : Day 10 - Korea House & Namsangol Hanok Village

walaupon lenguh gile kaki berjalan, aku gigihkan dan gagahkan jugak kaki melangkah mencari dan menjelajah Korea House dan Namsangol Hanok Village.

dari Station Anguk (Bukchon Village), aku ambil balik subway line no. 4, dan berhenti di Chungmuro. keluar exit no. 3 dan lintas satu petrol pam, dah terus nampak Korea House sebelah kiri. 



aku explore dalam exhibition hall tu, dan rupanya Korea House ni tutup hari Ahad. cisss. tapi takpe, aku blasah jugak ambil gambar depan main door dia.

kat korea house ni jugak ada persembahan tarian dan nyanyian. of course kene bayar. harga varies untuk setiap persembahan. starting from KRW29,000 each. 

muka wanita lenguh kaki


settle puaskan hati ambil gambar, aku terus jalan keluar dan cari Namsangol Hanok Village. kebetulan aku nampak signboard ni dan kalau mengikut peta pon, memang dekat je antara korea house dan namsangol hanok village. so belok je tepi kedai kopi tu, terus nampak pintu gerbang village tu. 

signboard dan kedai kopi yang dimaksudkan

pintu gerbang
masuk je pintu gerbang, aku terdengar bunyi muzik. aku bajet mesti ada persemabahan. so aku jalan releks lagi dan ambil gambar kiri kanan.

sila jangan petik daun ni

boleh sua muka dan ambil gambar. sape pulak nak ambil gambar aku? muka dah tak cute dah berpeluh sakan aku time ni.

rupanya ada Taekwondo concert. concert of taekwondo? so cool kan? aku pon ape lagi, take a seat di tengah panas la.... sanggup tau. so, layanlah gambar-gambar ni... after all, taekwondo is from korea, right?















habis concert, barulah aku explore the whole Namsangol Hanok Village ni. by the way, the entrance is free. so double best.

Namsangol Hanok Village ni, secara ringkasnya, dia kumpulakn 5 buahrumah kepunyaan rakyat biasa yang terkenal di kalangan kerabat diraja (carpenter, tukang masak, etc) dan  juga rumah kerabat diraja dan macam mana kehidupan diorang masa Joseon era dulu. sangat best and interesting. memang fully traditional korea house, dengan contoh household, etc.

setiap rumah mesti ada pintu gerbang



no smoking ye. mostly semua tempat tourist attraction ialah smoking free zone.


sekumpulan kanak-kanak riang ria dari China datang rombongan

dapur


ruang tamu



budak-budak main air




tumbuk padi. kat Malaysia pon ada kan...

air untuk basuh tangan kaki

lalang pon nak display kan

bilik kerja (office)

bilik tidur




pasu besar untuk simpan makanan, kimchi, beras, etc.


budak ni suka main air

tasik buatan


tempat bakar kayu api utk panaskan bilik. di sini ada floor heater punya system.

perigi

the whole village





salah satu permainan diraja

pameran barangan zaman dolu

art centre. tapi tutup lah pulak

sungai buatan

kedai kopi tapi dah tutup


couple tua berdua ni romantik. isteri marah-marah pon, suami masih releks lagi layankan. then suami main guitar dan isteri tepuk lutut ikut rentak. comel.


puas berjalan, aku pon decide untuk balik. aku ambil subway line no. 4 tu, balik ke Seoul Station. dan ambil bas dari Seoul ke Yongin.

balik dengan sunburn dan kepuasan dapat ambil beratus-ratus gambar. tapi belum tentu semuanya ok. hehehe...

0 comments: