Wednesday, July 11, 2012

Seoul, Korea : Day 11 - Korea Post, Namsan Tower, Namdaemun Market & Myeondong

harini aku did the unusual. instead of turun di Seoul bus station, saya turun di Myeondong. then aku pon jalan je lah mengikut firasat yang kadang-kadang entah langkah ke mana.

memang dalam plan nak ke main building of Korea Post. tapi tak sangka pulak harini terjumpa dan masuk. masuk je korea post, terus terfikir kan hantar postcard pada diri sendiri. so pergi tanya kan information desk dan terus ke kaunter untuk beli postcard. murah sangat, total KRW340 sekali dengan stem. saya tanya, "international?" dan orang kaunter kaya "yee". so tulis lah postcard dan tawakkal aje lah yang postcard tu akan sampai rumah. kalau tak sampai, bukan rezeki aku nampaknya.

main building, Korea Post. salah satu tempat Running Man.


ada stamp muzium tapi on Mondays dia tutup.

harap-harap sampai...

mestilah aku masukkan di tong International. sebab yang lain tak reti baca. hahaha. aku bajet satu tu "Seoul" dan satu lagi tu "outside Seoul".

vain di kala hari yang panas

mother kata wajib ambil gambar kat tong besar tiga bijik ni.

lepas tu aku plan nak terus ke Namsan Tower. so jalan jalan sekitar Myeondong dengan harapan terjumpa information centre kat situ. aku memang tau ada information centre tapi tak tau kat mane. tak jauh pon jalan, terjumpa 2 orang awek korea, yang pakai tshirt dan topi information. diorang ni memang akan berlegar-legar sekitar tempat-tempat kunjungan pelancong. so aku terus tanya diorang camne nak pergi Namsan Tower.

awek-awek tu kasi instruction dengan Map Seoul yang baru. yey! so aku pon terus menapak. tak jauh pon tapi sebab panas memang sah menyukarkan keadaan.

menapak

map baru. wuwuwuwuuu

aku naik satu lift untuk sampai ke cable car. then cable car tu sebelah kiri lift tu.

lift yang macam cable car bukit bendera

track 

time ni suppose lift maintenance tapi ahjusshi tu baik sangat dia bawak jugak kitorang

return cable car KRW8,000

counter

fly ke sana

pekerja ni tunduk every time orang masuk cable car
cable car ni pendek je rupanya. yang kat genting punya aku rasa 10kali lebih panjang.




yey dah sampai
sampai atas tu, kene naik tangga lagi lebih kurang 2 tingkat then baru sampai ke dataran Namsan Tower.

tangga kayu

almost there.

ini ialah tempat untuk nyalakan api, untuk beri signal kepada tempat-tempat lain. border signal beacon kalau tak salah namanya. ni ye satu yang tinggal di korea ni.

then 2 orang ahjusshi yang offer service ambil gambar dan print right away. KRW5,000 each picture. so aku pon ape lagi, tak melepaskan peluang. aku choose nak backgroung Namsan Tower.

printing...
then lepas bayar dan dapat gambar, aku pon keluarkan camera aku pulak nak ambil gambar sekitar. then ahjusshi gambar tu offer nak ambilkan gambar aku. baiknya dia. thanks ahjusshi gambar.

inilah gambarnya

the namsan tower

kaunter ticket untuk pelbagai tujuan

bakal ada promotion untuk filem terbaru Rain. walaupon dia dalam army, promosi tetap diteruskan as planned.

love lock

ada orang yang lock pakai lock basikal (yang putih tu). amek kauuu

love is in the cage


love lock trees

pakai cawan?

penat jalan ambil gambar, berhenti beli ice blended kiwi (KRW3,000) dan lepak duduk.

kat namsan tower ni pon ada teddy bear muzium. takde lah aku minat benar teddy bear ni. so aku tak masuk. lepak kat atas tu duduk-duduk, people watching lagi best. dan ambil gambar.

anak sape entah jadi model tu.

harga cable car

then aku pon turun untuk ke next destination. naik cable car lagi.

ramai pulak orang masa nak turun ni.



mayor korea ni glamour betul lah

aircond cap samsung.

heyyy. wanita winter sonata tu la... Choi Ji Woo


then aku jalan terus ke Namdaemun market. jalan-jalan cari sudu untuk mother, keronsang yang dipesan oleh kawan office dan lain-lain barang lagi. of course termasuk make-up ku. FaceShop ada sale, sape tak suka wui wui wui.



monye changer cenggini uiii. takde pon orang nam rompak harrimoni ni kan.


settle membeli belah, aku terus jalan ke Myeondong. sini memang tempat yang ada kedai-kedai yang best-best. bukan style market lagi. so jalan-jalan cuci mata.





ramainya orang. tak tau datang dari mana. kalau nampak poster biru dan ada gambar super junior, it means you are still in Myeondong.


Myeondong theater



then puas jalan-jalan dan shopping, aku ambil bas balik dari Myeondong. aku jalan-jalan dan terjumpa bus stop tulis nombor bas untuk balik Yongin. then tak lama pon tunggu, bus terus sampai.

huwaaaaa.. best jalan harini...

2 comments:

attyfir said...

love lock tree tu..terus teringat awan dania

aliaaroslan said...

@atty's dah kahwin nanti boleh lah saya letak lock kat situ jugak. hehe