Tuesday, July 10, 2012

Seoul, Korea : Day 10 - Overview of Bukchon Village

daku mempersembahkan beberapa segugus gambar di sekitar Bukchon Village (selain dari 8 view tu...). ini aku snap masa jalan-jalan cari photo point tu...

BUKCHON VILLAGE

pendakian satu penyiksaan terhadap betis dan peha ku


boleh agak tak sudut pendakian berapa darjah dari horizontal line?

rumah orang kaya kaya...

CHOONG ANG HIGH SCHOOL (SEKOLAH WINTER SONATA TU....)

dalam pada jalan-jalan tu, tiba-tiba aku terjumpa sekolah winter sonata ni. memang aku plan nak cari dan alhamdulillah terjumpa. camne aku tau ni confirm sekolah winter sonata tu? sebab depan sekolah tu ada 2 gerai yang jual goodies winter sonata dan korean hallyu star yang lain maca mugs, calendars, buku, posters, etc.

sekolah ke, uni ke, semua pagar mesti megah. tulisan cina sebab sekolah ni dah wujud lama.

nak cari ape? semua ada di sini.

main gate tutup tapi gate kecik bukak. dia tulis "no entry" tapi semorang pakat masuk. aku pon join sama.

panjat lageyyy

some parts tengah renovate.

glamour mayor of korea kau. ada tugu dia sendiri lagi.

bangunan batu

tempat beribadah mungkin?

another part

memang besar lagi gah



BUKCHON VILLAGE SOME MORE

puas ambil gambar, aku pon teruskan misi pencarian photo spot 8 views tu. jalan lagi panjat lagi daki lagi. 

cemana dia parking ni? hebat kan

sekitar bukchon tu banyak workshop yang dibuka untuk tourist belajar mengukir la, mengecat la, menenun kain la...

lorong

mainly rumah semua macam ni...


bawah rumah ada garage, you all. macam parking shopping mall dah.


this tree is claimed to be 300++ years old. pokok di sherwood forest lagi tua kan?

cat dan pattern semua almost sama



sebagai pelancong yang berjaya, aku telah membuat muka kasihan lalu ada satu korean couple offer untuk ambilkan gambar aku. hihi.


sebok je orang belakang tu cameo aku nak vain sorang kan

kalau tak salah, aku rasa ni rumah korean drama personal taste yang dimaksudkan. aku rasa la...




nice view kan


turun tangga pulak. panas gila cuaca, kakiku sunburn

office presiden korea. cayalah.

memang tangga dan bukit ni mainan diorang

kedai display baju sempoi camtu je.


Unhyeongung Palace. only used for theater performances.

BUKCHON TRADITIONAL CULTURE CENTRE (FREE)



exhibition

topography of Bukchon

berehat?




THE EUN DEOK CULTURE CENTRE (FREE)

masa aku lalu centre ni, aku tengok pintunya terbuka. so aku pon masuk, ambil gambar segala. siap berehat makan biskut dan minum air dalam tu. ada la lepak dalam 15 minit jugak. masa aku jalan balik ke subway, lalu kat sini jugak, tapi dah berkunci tempat ni. rupanya tempat ni tutup. rezeki aku la dapat masuk.






topi ni memang best

BUKCHON LAGI...

yang ni area rumah bekas pegawai kerajaan dan golongan diraja.



sorry, terlalu banyak gambar. hehehe... sebab bila aku rasa dah fedup tak jumpa photo point, aku berhenti, ambil gambar 10++ keping, then baru aku jalan lagi.

2 comments:

arlizsha said...

Assalammualaikum.. Blh sy tau lokasi sekolah winter sonata tu kat mane?? Sy cari kat google map takde..

aliaaroslan said...

@arlizsha waalaikumsalam. saya terjumpa sekolah ni masa round di bukchon village, on the way nak ke photo spot yang pertama. boleh google nama sekolah tu...