Wednesday, July 4, 2012

Seoul, Korea : Day 4 - SungKyunKwan Scandal XOXOXO

aku bangun awal pagi dan masak nasi goreng siap-siap nak bawak bekal. since semalam rasa macam tak puas hati je makan kat kedai. so mother kata suruh bawak bekal untuk harini.

misi harini ialah nak pergi ke conference mother di SungKyunKwan Univ. (SKKU). semalam dah survey route yang kene ambil untuk ke SKKU. kebetulan ada pulak train ke SKKU so kami akan ambil bas ke Seoul, dan ambil train ke SKKU. 

pagi yang cerah di apartment mother


jauh perjalanannya, siap kene tukar train lagi. ada satu stage perjalanan tu, aku cakap kat mother "ma, maca kita kat alam lain je ni". sebab orang yang naik turun train tu macam mak cik pak cik atuk nenek kampung mane entah ceruk Korea ni.



sampai je kat station SKKU, kami turun dan ada signboard ke SKKU. kami jalan tapi tak nampak-nampak bangunan uni nya. so aku pergi tanya kat balai polis yang kami jumpa. tiba-tiba aku pandai cakap korea kan. 



Joong Ki lageyyyy

then kami jalan-jalan dan sampai lah ke pintu gerbang SKKU. memang uni kat korea ni semua style pakai pintu gerbang je. batu pulak tu. 






rupanya SKKU ni ada 2 campus. Seoul dan Suwon. kami pergi ke suwon campus. jalan punya jalan, rupanya salah campus. conference tu di seoul campus. 


so kami mendaki balik ke train station tu, dan ambil train terus ke SKKU di seoul campus. jalan punya jalan dan bertanya, jumpalah jalan ke campus tu. kesian mother penat keletihan berjalan.

jalan masuk SKKU seoul campus



rupanya ada bas SKKU dari train station masuk sampai ke dalam campus. so tengah jalan kami tahan bas dan ambil. murah je bas pon, KRW300 je. siap ada adegan tak jumpa duit syiling lagi. korek punya korek, jumpa. 

SKKU seoul campus


SKKU ni ialah the first prestige university di korea. untuk anak-anak government officer dan golongan diraja. kira sangat elite. boleh baca di sini.

aku banyak tau pasal SKKU ni bila tengok korean drama SungKyunKwan Scandal. best gile! aku tengok habis semua 20 episode tau!


dalam ni area makam sape entah.

aku rasa ada part part dalam SKKU ni yang dijadikan drama location untuk SungKyunKwan Scandal drama.


jalan la sebelum jumpa bas



masuk ke bahagian dalam sikit campus tu barulah jumpa bangunan akademik. 



sebelum sampai ke bangunan conference tu, kami berhenti berkelah bawah pokok dulu makan bekal yang dibawa. nasi goreng tomyam. 


dapat jugak naik bas
 then kami pon sampai la kat bangunan yang dimaksudkan. suddenly tarikh conference yang tertulis di banner ialah bukan harini. tapi tarikh esok. so kami masuk dan aku pergi tanya kat office bangunan tu.

orang tu kata memang tarikh esok tapi dia pon tak tau ape-ape pasal conference tu. so kami pon bajet kami salah tarikh dan esok akan datang balik.



conference di Law School, SKKU

beli kopi KRW200

padang ni diorang main baseball ngan bolasepak

sebab dah pandai naik bas SKKU, kami pon naik bas dari dalam campus, terus ke train station. then kami ambil train terus ke seoul station dan ambil bas balik ke rumah mother di yongin. 



jumpa poster HaHa jadi duta CF blood donation


IU yang comel!


masa tunggu train di Heywa station (SKKU station) ada atuk tu terlanggar mother dan terjatuh spec mother. terus dia borak dengan mother, tunjuk kad askar dia, dia pernah serve di vietnam tahun 1970, etc. and he is 73 years old. terus aku cakap aku nak ambil gambar dia dengan mother. best atuk ni sebab dia tau Kuala Lumpur.


sampai rumah, aku sambung lagi makan nasi goreng tomyam yang bawak bekal tadi. then tengok tv dan tidur.

0 comments: