Tuesday, January 11, 2011

Cucur udang air panas


Bahan-bahan:
Udang - 1kg (dah kupas boleh, tanak kupas pon boleh)
Tepung gandum - 1/2 mangkuk
Air panas (yang menggelegak tu)
Sedikit garam

Kaedahnya:
  1. Campurkan udang dengan tepung dalam sebuah bekas. 
  2. tambahkan garam sikit bagi perasa.
  3. masukkan air panas (yang baru menggelegak tu) dalam bekas tepung + udang tadi. masukkan sedikit demi sedikit, sambil tu kacau. sehingga campuran tadi tu jadi pekat, sesuai untuk digoreng.
  4. panaskan kuali, masukkan minyak masak untuk goreng cucur tu (deep fried).
  5. goreng lah cucur macam biasa. 
  6. kalau goreng takyah sampai tunggu coklat sangat pon takpe sebab tepung tadi tu dah dimasak dek air panas menggelegak tu.
ape beza dengan cucur udang biasa? tekstur (pergh, guna perkataan standard untuk pastry nih) cucur tu lebih lembut.

lagipon, saje je nak nyusahkan diri kan. hwahwahwa..

tapi serius, kalau dah try makan cucur ni, konfem tanak makan dah cucur biasa.

p/s: momoe n nico, aku teringat time kita pegi camping duk tertunggu-tunggu bila la time menu makanan ialah cucur kan. cucur tepung adabi tu konfem kita bawak tetiap kali camping or masuk hutan. 

12 comments:

Huda Ramlee said...

aku pun suka buat cucur guna air panas/suam sbb dia akan jadi lembut compared bancuh dgn air sejuk biasa.

bujal X said...

semalam saya kempunan makan ini kamu tahu!!

NGHH!!!

haha~~saya suka letak jagung sikit~~

HLiza said...

Janganlag asyik post makanan aje..nanti hancus diet akak..

tasekM said...

lembut yek...? apsal dulu aku buat buh air panas dia jadi crunchy2.

aku tak reti nih...

:)



.

h4ni3 said...

bujal tu.. pandai ker masak? ekekeke

ni kalau letak udang lagi banyak, lagi sodap nih!

aliaaroslan said...

huda ramlee - kengkadang bila buat eksperimen, baru jumpa makanan best best kan

aliaaroslan said...

bujal X - nampaknya saya dah dapat dulu.. mwahahahaaaa..

jagung? boleh try nih.

aliaaroslan said...

kak liza - diet saya pon tengah hancus ni

aliaaroslan said...

tasek M - kulit memang akan jadi cruncy, tapi isi dia lembut.

aliaaroslan said...

drhanie - tu udang 1kg bancuh dengan tepung 1/2 mangkuk jadi seketul cucur ada dalam 6 ekor udang. banyakkkk tau dr..

encik bujal saja menyibuk aje kot buat buat busy nak masak cucur udang.

Melissa Imran said...

alia,

kenapa kalau orang lain buat guna air panas lembuttttttttt saje, tp kalau tang saya yang buat, mesti KERAS?? kenapa kenapa?? *emo*

aliaaroslan said...

farrah melissa - maybe goreng lama sangat kot. bila dah letak air panas, actually tepung tu dah masak. bila goreng tu untuk kasi rangup2 kat luar aje. boleh cuba lagi ok! jangan putus asa!