Thursday, July 2, 2015

Australia Adventure : Day 10 : Checking out, Melbourne International Airport, Last breakfast, Bye bye Australia

Yezzaaa akhirnya sampailah ke post terakhir pasal Australia Adventure aku ni.

Pagi last aku di Melbourne, Australia, aku bangun awal pagi jugak, aku plan nak keluar dari hall pukul 9am, by the time sampai airport pukul 10am - 10.30am, so boleh lepak-lepak breakfast ke, jalan-jalan ke kan, janji aku dah sampai awal kat airport. Flight aku pukul 2.30pm, so boleh check in paling awal pun pukul 11.30am. Tapi aku memang suka sampai airport awal, apa-apa hal aku dah ada kat airport.

Aku check out pukul 9.00am, serahkan kunci kat warden hall, borak-borak sikit dengan puan tu, then pulangkan balik myki card aku. dalam kad tu ada lagi AUD10++ tapi aku just kasi je kat puan tu, rezeki orang lain untuk pakai myki card tu lepas ni.

Lepas tu aku terus request taxi pakai apps yang aku download kat dalam iphone aku. Tak lama pon tunggu, sempat bergambar sekeping dua, taxi pon sampai. konsep apps taxi ni macam myteksi kat malaysia ni. bagus betul.

tidur sini 3 malam
Plan asalnya, aku nak ambil taxi ke station bus, then ambil skybus ke airport. kosnya bila aku kira-kira, dalam almost AUD40 jugak. Then orang taxi tu kasi deal dengan aku, dia hantar aku terus sampai airport, aku kena bayar dia AUD50 (lepas negotiate harga, asalnya dia nak AUD60). Aku fikir-fikir bagus jugak, takyah lah nak usung kesana sini luggage-luggage aku tu kan.

Cuaca sangat cantik dan best hari last aku kat Melbourne. Perjalanan lebih kurang 40 minit ke airport, sambil tu aku snap gambar.

Sampai di airport, dalam pukul 10.30am macam tu, macam yang aku target. Sementara nak tunggu kaunter check in bukak, aku pon ronda-ronda dalam airport tu dulu. Aku beli perfume, tapi boleh ambil kat kaunter perfume lepas kita dah masuk ke gate area, then aku terus cari breakfast.

Orang yang jugal perfume tu yang suggest pergi breakfast kat coffee shop ni, kopi dia sedap katanya. Dan memang betul pon!

my breakfast
Lepas breakfast dengan kadar releks, kebetulan waktu check in pon tiba. Ha, just nice timing. Aku pon terus beratur nak check in.

sempat aci tu cameo kan
Flight ni kerjasama MAS dengan sri lanka airline. So memang ramai orang India dalam flight ni. Lepas check in luggage, aku terus masuk ke ke security, isi borang departure untuk pass thru departure gate melalui imigresen. Lepas tu jalan-jalan, keluar masuk kedai (window shopping je), pick up perfume yang aku beli tu, then terus ke gate. Melbourne airport ialah just nice je, tak yah nak jalan jauh sangat nak sampai ke gate.

last photo before departure

nampak ekor mas?

flight smooth aje, dan flight pulak tak penuh. aku duduk row tengah, isle seat. 1 row tu untuk 4 orang tapi tengah-tengah tu 2 kosong, hujung sekali sorang budak perempuan. so kitorang dapat sorang 2 seat.

nasiiiiii
flight sangat smooth, takde turbulance. dapat makan 2 kali, 1 kali main meal dan 2 kali lagi snack, which is pizza. aku dapat 2 pizza sekali kau sebab ada lebih. tak sia-sia aku behave dalam flight tu. hahaahha. well, aku kan memang law abiding citizen, memang takkan minta or request pelik-pelik lah, apetah lagi menyusahkan cabin crew.

lepas tu, dah landing kat malaysia, masa nak berjalan keluar dari kapal, just before keluar dari pintu kapal, pengurus penerbangan pass kat aku satu kit warna hitam, ada lambang mas. Aku sorang je dapat. rupanya itu flight kit untuk business class. Yess!!! seronoknya!!!

Alhamdulillah, memang Allah lindungi aku sepanjang perjalanan aku ke Australia ni. Hari-hari aku keep in touch dengan mama so that she knows I am OK.

Next, Tasmania. JOM?

Bazlie said...

assalam..baru balik dari tasmania..1hour flight from melbourne..tempat sangat cantik and nice view..aritu sempat ke Queesntown dan Strahan sebelum patah balik dan pusing2 sekitar Hobart..elok p ke Richmond boleh tgk the oldest brige kat sana..hobart tenang dan aman damai..salamanca market setiap hari sabtu mmg best..semua barang ada jual dan souvenier sekali..

aliaaroslan said...

@Bazlie salam bazlie. menarik sangat bunyi nya tu... memang ada plan nak ke tassie, hopefully boleh round area sana juga...