Monday, November 29, 2010

groceries day

shopping - british way : di mana diorang akan bawak semua anak-anak pergi shopping. biasanya bila beli groceries. DrNotts ada tulis dalam entry ni.

hanya orang british aje yang buat tau, orang american tak buat pon.

kitorang punya groceries day ialah hari ahad. so setiap ahad akan pegi ke kedai / superstore yang berikaitan untuk beli barang-barang groceries. most of them ialah food. kitorang akan pegi asda, aldi dan wazan (kedai pakistan feveret sengih). paling obvious nampak shopping british way ialah kat asda sebab dia superstore besar kan. so ada la satu troly ditolak oleh sorang mak / ayah, then ada anak-anak keliling troley or dalam troley. ada adegan tanya anak, diorang nak bawak bekal ape pegi sekolah. ada jugak adegan anak guling-guling mintak dibelikan something. 

sengih dan botak bawak bekal pegi sekolah sebab kat sekolah diorang bukannya boleh beli makanan pon. suruh bawak makanan berat-berat, diorang taknak. baik makan di rumah kata diorang. tapi bukan orang kita aje bawak bekal pegi sekolah. orang diorang pon sama. sebab kengkadang ape yang dijual kat canteen sekolah tu bukannya healthy pon. cuba tengok rancangan jamie oliver food revolution ni. memang bukti bukan semua makanan kat semua centeen sekolah adalah sihat.

ha, untuk lebih selamat dah kaedah shopping lebih teratur, baik buat list dulu sebelum pergi shopping ye.

0 comments: