Sunday, September 19, 2010

sherlock holmes

betul ke eja nama kat tajuk tu? arini duk tengok michael cane jadi sherlock holmes aje kat tv ni. layan jugak cerita investigation punya style, yang zaman dolu-dolu punya. yelah, yang sekarang punya banyak efek CGI la, green screen la. dulu punya, memang nampak gila kalo pakai bangunan kotak. haha. tapi memang kreatif gila aku rasa.

sungguh la bijak laksana si sherlock ni. tapi yang baru ni punya sherlock movie kan ke hero nye robert downey jr, side kick nya jude law. tapi, kalo ikut tahap kekacakan dan kehenseman, jude law menang. tapi kalo badan tuff dan bersix-pack, mestila robert downey menang.

tiba-tiba aku nak cari buku sherlock holmes la pulak ni. nak jugak baca. dulu masa sekolah rendah, suka sangat baca buku 5 sekawan by enid blyton. yang 4 budak dan 1 hanjeng menjadi penyiasat tu. bayangkan budak umur 11-13 tahun duk pergi mengembara menyiasat kebagai. kalo zaman skrang ni, jangan kata nak kasi diorang kuar rumah umur-umur camtu, umur aku sekarang ni pon aku cuak-cuak aje nak kuar rumah, i mean kat malaysia la. tapi nasiblah kawasan kejiranan ni selamat. tapi ada jugak black area kat sini. tapi sangat jauh dari rumah kitorang so alhamdulillah. pastu siri penyiasat the hardy boys, nancy drew, etc. feeling2 nak jadi private investigator pon ada. lepas dari tu, masuk sekolah menengah, aku duk gigih baca buku RL Stein, citer hantu hantu omputih tu. lepas tu, ntah macam mane boleh terjebak duk baca novel yang tebal-tebal, melayu pulak tu. cerita dia suma sama, cinta tiga segi, cinta terlarang, anak yatim piatu yang diminati ramai, dialah paling kasihan, dialah paling miskin, dialah paling malang, tapi dia paling rajin dan pandai. tapi yang tu kejap aje. tak beli banyak pon, pinjam member aje. pastu dah maleh dah baca-baca buku ni. sampaila aku duk terdengar cerita pasal satu movie ni, A Walk to Remember. korek punya korek, cerita ni dari novel. lepas tengok movie die, terus cari novel die. of course la novel lagi best kan. lepas tu memang addicted baca buku dari Nicholas Sparks, hingga kini. buku-buku lain aku layan jugak baca macam DaVinci Code by Dan Brown, John Grisham punya buku, etc. tapi takla ulat buku sangat. bila bosan, baca. takpon kalo tokleh tido, mesti aku akan baca buku-buku sejarah. haha.. konfem lepas tu boleh tido.

wah, kat tv ni ada lagi la series sherlock holmes. macam back to back pulak harini.

0 comments: