Friday, January 16, 2015

May in Korea 2014 : Day 11

Awal pagi kami dah bangun mandi dan bersiap. Tiba-tiba tengah nak keluarkan beg dari bilik, ahjusshi taxi dah sampai. Walaupun awal dari masa yang kami janji, tapi bagus jugak. Nanti takdelah nak terkejar-kejar. Mane tau jem ke apebende kan.

best ahjusshi ni. Taxi dia besar, muat kami semua including semua beg-beg tu


Masa check in belum lagi, so kami just lepak je kat dalam airport tu, sejuk sikit. Cuaca kat luar memang panas kau.

Aku dan mother ronda ronda dalam tu cari kedai kopi. Alim ngan Widad lepak kat tempat kerusi jaga beg.








aku tak sure widad ni selfie jenis ape
Tak lama lepas tu, counter check in pun buka. Kami pun beratur, dan check in. Flow smooth, slow and steady. Semua luggage lepas. Mana taknya, kami dah siap timbang masa duk packing malam sebelumnya.



Lepas tu, mother ajak makan. Kami ke food courtnya dan order Sondubu chiggae punya set. Sondubu ni sup tahu lembut tu. Pastu dia pecahkan telur dalam sup tu. Pergh, sedap you all.




Settle makan, kami terus masuk ke security check dan immigration. Settle semua tu, kami jalan-jalan dalam airport tu tengok duty free.

Aku masuk kedai Longchamp, tapi sebab dah shopping sakan, mampu tengok saja sambil nangis luar kedai. Ok, part nangis tu aku tipu.




Lepas dapat tengok je Longchamp tu, aku terus ke kaunter nak redeem tax. Haaaaa kalau shopping kat kedai-kedai kat Korea ni dan juga negara lain, boleh redeem tax dia tau. Tapi, kena ada resitnya. Caranya, bila beli barang di kedai, cakap yang nak claim tax. So, orang kedai akan keluarkan lagi 1 resit asing yang menunjukkan jumlah tax. Tapi, kena provide passport masa beli tu sebagai bukti kita ni tourist. So bila nak claim, kat airport, bagi resit tax tu dan passport serta boarding pass. So akan dapat balik duit tax kita. Lepas lah aku beli perfume sebijik, Lancome Miracle yang 100ml. Aku kena tambah sikit je. So banyak jugak kan claim tax. Selagi boleh claim, kita claim.



Lepas tu tunggu menunggu je. Sambil tunggu, dah masuk waktu, so boleh jamak qasar solat zuhur asar.


Ok je kami menunggu. Sambil ada wifi free, sambil minum kopi, sambil main game.




Tepat waktunya, pukul 2.15pm kami dah boleh boarding.






Sekianlah perjalanan kami ke Korea untuk tahun 2014. Actually bulan 10 haritu mother dan Alim pergi ke Seoul, mother jadi invited speaker untuk international conference di sana. Itu aku cerita nanti ya.

Perjalanan yang jauh, panjang tapi seronok. Family bonding time katanya.

Tiba-tiba rasa macam our road trips masa di Irealand dan UK tahun 2010-2011 dulu. Same people, different country. Different adventure.




1 comments:

SueGinola said...

Wawawaaaah...puas hati baca citer cuti-cuti korea 11 hari nih....enjoy sangat-sangattt....memang meleleh je lah air liur tgk, nak gi ntah bila tah dapatnya...kikikiki...

Aliaa, thanks for the tax info...baru ku tau ada benda-banda camtu ye..