Monday, December 9, 2013

Any comment on your lecturers?

Aku memang allergic sikit kalau orang komen pasal lecturer. Of course lah sebab aku lecturer. Belum lagi 10 tahun jadi lecturer tapi aku dan ada sedikit pengalaman menjadi lecturer.

Ape beza lecturer dan cikgu? Well, paling obvious ialah jadi lecturer mengajar orang besar. Jadi cikgu mengajar budak sekolah. Bagi aku, masing-masing ada pro dan cons nya.

So aku nak cerita pasal lecturer je lah iye. Walaupun aku pernah jadi cikgu beberapa hari dan beberapa lama sebagai cikgu untuk special needs children, aku tamau komen or cerita pasal cikgu.

Nama pun lecturer, mengajar orang dewasa. Umur 18 tahun ke atas secara umur. Teknik mengajar pun lain. Cara prepare notes atau pemilihan bahan rujukan pun lain. Semuanya bergantung kepada lecturer tu sendiri. Ada student yang berpendapat, lecturer perlu mengajar one-to-one. Macam cara di sekolah. Tapi, bagi saya, di universiti atau institusi pengajian tinggi ni, cara mengajar dan belajar dan berlainan. Di sini, banyak independent learning. Di dalam kelas, kami boleh mengajar teori, kami boleh berikan latihan dan sebagainya. Kalau ada kelas fieldwork sekalipun, semuanya berdasarkan teori. Tapi situasi bekerja di luar, tak semestinya sama. Macam aku, aku rasa cara lecturer aku mengajar dulu tak sama macam cara aku mengajar.

Sekarang ni lagilah mudah. Information hanya di hujung hari anda. Buku pun ada di online / e-book. Kalau alasan tak dapat cari info, memang aku rasa nak marah. Sebab, this degree / masters / PhD or whatever qualification that you are going for, it is on your name. Not your lecturer's name or anyone else. Lainlah kalau upah orang lain buatkan assignment kan. Eh? Opocot.

So, any comment on you lecturers? Ada yang suka cancel class ke? Ada yang suka membebel bende yang bukan pasal subjek yang di ajar ke? Ada yang suara tempikan nya yang boleh dengan sampai tingkat 5?

4 comments:

drnotts said...

yang last tu… me, me, pick me. suara sampai tingkat 10 pun dengar. huahuahua. itu kalau marah. kalau tak marah, suara bila duduk sebelah pun tak dengar. berbisik macam hantu. eh

drnotts said...
This comment has been removed by the author.
aliaaroslan said...

@drnotts manader hantu berbisik. hantu pun main pekik terlolong... huahuahuaaaa

Liza said...

i sama mcm drnotts..heheh suara boleh dgr sampai kat building sebelah..hahha..so akibatnya bp pun makin meningkat..hahahha
-liza-