Thursday, August 1, 2013

"Sabarrr"

so far kalau orang cakap sabar, biasanya kalau kita dilanda masalah ataupon tengah kusut nak settlekan masalah atau hal. orang akan cakap "sabar.. sabar tu separuh dari iman". or something like that lah kan.

tapi ada jugak orang melayu malaysia yang salah gunakan perkataan sabar ni.

kat mana dia salah?

meh nak cerita. semalam lepas berbuka aku dan mother pergi giant nilai. nak stock up fridge. lepas dah shopping kat dalam giant tu, kami pon jalan-jalan ler kat area kedai-kedai kat giant tu. ada kiosk ape bagai jual macam-macam. tetiba aku ternampak 1 selendang cotton warna cream, memang colour yang aku nak dan lama dah mencari tapi tak jumpa cari jugak. so aku pon nak trylah. tetiba mother dah pergi kat kedai lain. masa aku dah nak bayar, barulah mother muncul.

mother : ada warna ape lagi dik? (tanya kat salesgirl tu)
salesgirl : ada warna ni je tinggal kak. tak banyak...
mother : oh, tengok yang warna merah tu dengan yang depan dia tu (sambil tunjuk selendang warna merah dan pink)
salesgirl : sabar (nada sinis)
mother : ape dia dik?
salesgirl : sabar kejap (nada sinis lagi)
mother : ape dia cakap long? (tanya kat aku)
aku : dia cakap sabar, ma...
mother : eh, dik tak boleh cakap macam tu dengan pelanggan. salah tau. ok lah long, i don't want them. you pay.

aku diam je tak cakap ape pon. bayar dan blah.

pada pendapat aku, tak boleh cakap gaya dan guna perkataan sabar macam tu kat pelanggan. sebelum ni tak pernah aku or mother kena macam tu. biasanya penjual akan sangat excited dan kalau dapat penjual yang tengah malas pon, dia akan layan walaupon muka dia monyok.

eh, ke aku je rasa penggunaan sabar dek penjual tu salah?

6 comments:

SueGinola said...

Eh eh eh....motif dia nak guna perkataan "sabar" tu...??kurang ajarnyer....macamlah layan 10 pelanggan kan...?lagipun tak payah nak sinikal sangatlah..tak kepunan pun tudung dia tu...huuuuu....

p.s.: teremosi sebab bayangkan kalau dia cakap camtu kat Emak saya....huh!


aliaaroslan said...

@SueGinola saya rasa penjual tu over tau. kalau dia jerit, memang kena sedas tu. mencik. tamau beli dari dia lagi.

Dr Singa said...

kalau ahkak kan..
suruh dia kira.. masukkan dalam beg..
lepas tu cakap.. eh.. tak jadik lah beli..

chanellove said...

apa lagi..bakar la kedai dia hahahha

aliaaroslan said...

@Dr Singa geram je rasa... tapi masih tak buat macam tu.

aliaaroslan said...

@chanellove fire dengan mercun je