Thursday, July 15, 2010

kaya - kacak - terpelajar

mama saya suruh saya update blog kerna beliau ialah nak baca. tapi saya ialah takde idea nak tulis pasal ape. nak tulis pasal journey ke taiping-penang-jitra bertujuan ke wedding abg fariz - kak kyra. tapi, malasnya nak upload gambar. so saya nak mengarut pasal ape ye?

berbalik kepada tajuk post ini, korang ada pernah dengar tak skrip ayat camni kat mana2 movie malaya? ok, untuk mengelakkan korang pening2 kepala memikirkan siapakah yang mengucapkan skrip ni, aku kasitau terus aje lah ok.. Edika Yusof. ring any bell? dalam cerita ape ntah tapi yang pasti arahan yusof haslam. mane ntah die tu skrang, aku pon tatau. bukan sedara mara belah mama aku mahupon ayah aku, so tak perlu la amek tau kan..

kenapa tetiba terfikirkan skrip tersebut? sebab macam boleh relate dengan student2 kat kliuc ni.. semalam ada Academic Excellence Award Ceremony, untuk student2 yang dapat Dean's List dan President's List.

Dean's List ialah GPA 3.75 - 3.949.
President's List ialah GPA 3.950 - 4.000

KAYA - ada sebilangan student2 yang menerima award ni terdiri daripada student yang bawak kereta BMW, merc, ford ranger 4WD, nissan skyline dan even vios [eh, apasal sama kereta dengan aku ni?].. so sila bayangkan family background dan financial baackground diorang2 ni.. tapi, dalam pada bawak mitsubishi 4WD tu, bila jumpa lecturer, punya la hormat gila. bagi salam, sapa "hi miss, how ru?". sorry to say, kalo student IPTA, dalam 1000, ada la 2-3 orang aje yang buat camtu. even aku yang dari IPTA ni pon mengakui bende2 tu. pasalnyer, mengikut mengalaman aku, kalo aku berselisih dengan lecturer, memang aku akan sapa n bagi salam. memang parents aku dah ajar dari kecik. tapi budak2 lain? jangan nak kata bagi salam, siap mengelak lagi daripada berselisih dengan lecturer masing2. apekah? kata budak IPTA lagi berkualiti. WTH kan..pastu, siap kalo merokok, siap hembus asap kebelakang takpon tahan nafas kalo terjumpa lecturer. aku pulak yang nak tergelak tengok diorang. seriusly, nice..

KACAK - aku rasa semorang ialah kacak, cute miut, hensem, cantik, cun melecun, segala bagai lah.. pasal diorang suma ni ialah muka2 innocent yang datang ke sini dengan tujuan nak belajar, dapatkan segulung ijazah. kadang2 aku selalu terfikir, mereka2 yang dapat offer ke IPTA ni tak menghargai peluang yang diberikan. macam student2 kliuc ni, qualification sama macam budak IPTA. bukan nak kata yang masuk kliuc ni ada PMR aje, takde SPM. contohnya nak masuk UiTM, kne dapatkan 5 credit. budak2 kliuc ni ada yang dapat 8A pon. cuma, rezeki diorang takde nak ke IPTA.. tapi, yelah. kalo stok yang materialistik macam aku ni, lelaki bawak kereta BMW 3 series aku dah rasa hensem abes dah. i mean, kereta dia ensem abis ok! tapi kalo rajin tengok ler FB aku tu, gamba2 student. korang nilai la hensem ke tak.. hehe [sengih ada makna ok!]

TERPELAJAR - Lebih 400 student yang receive dua2 award ni, 370 student yang hadir untuk menerima. yang lain2 tu tak datang sebab balik kampung ke, student2 international ke, etc. sila bayangkan, out of 3000++ student kliuc, 400++ yang receive award ni. serius, pandai gila ok.. jangan nak kata kat kliuc ni senang nak lulus ye. kitorang ikut standard yang ditetapkan MQA. at least suma program kitorang diaccredate MQA, bukan la macam ada satu program kat IPTA tu, dah berbelas tahun run, tapi student baru tau yang diorang takde accreditation dari MQA. nak tau ke IPTA yang mane? cari sendiri beb!


Mari nyanyi westlife :

I'm gonna take this moment
And make it last forever
I'm gonna give my heart away
And pray we'll stay together
Cause you're the one good reason
You're the only girl that I need
Cause you're more beautiful than I have ever seen
I'm gonna take this night
And make it Evergreen

p/s: i'll be missing you!

8 comments:

theblabber said...

aku tau!! ;P

aliaaroslan said...

encik blabber - tau ke yang mane? bagus2.. hehe

kotaklimasegi said...

dulu time aku kat IPTA.. ader jer lecturer yg perlekehkan budak IPTS..

WTH.. yg penting semangat nak belajar tuh..

takde rezeki nak ke IPTA.. teruskan semangat perjuangan harmoni tu utk ke IPTS..
it's good effort..
cuma sakit sikit ler sbb mahal..

hehehe..

mesti kau sangat berseronok kerana dikelilingi student yg KACAK-KAYA-TERPELAJAR tuh kan..

*aper ntah aku bebel..

aliaaroslan said...

arfah - diorang kaya-kacak-terpelajar tapi rendah diri-baik-tak sombong. aku suka yang tu!

Shiema said...

errr...macam penah terjadi jek bab x diaccredate MQA....sampai ade org ngamuk kat opis kannnnnnnn

DrNotts said...

kak shiema - yup.. aksi amukan!

ٱللَّٰهُ أَكْبَرُ ibnu arasy 2024 1974 ٱللَّٰهُ أَكْبَرُ said...

Filem xx ray arahan Dato' Aziz M. Osman.

aliaaroslan said...

@Mohd. Efendi Mat Daud Ya betul!!