Wednesday, June 25, 2014

Pasal broadband

From my point of view. 

Since pindah duduk sendiri ni, awal-awal tu aku akan angkut laptop ke rumah mother dan menumpang kasih internet laju unifi yang best asbestos tu. Tapi aku kan pemalas. So aku pun decide nak ambil broadband. Aku ambil dengan maxis.

Awalnya, aku rasa line dia ok je. Cuma ada la beberapa kali yang no internet access. Tapi bila esoknya dah ok, ada line. 

So oleh kerana aku rasa line maxis kat rumah aku ok, aku decide untuk tukarkan line mobile phone aku sekali kepada line yang sama. Kebetulan ada offer terbaru yang all in one tu, 2G data plan + call to any network (unlimited) + SMS to any network (unlimited) for RM128/month. Aku rasa good deal since average aku akan spend about RM150 permonth on that.

Tapi, bila tukar je, haaaaa masalah mula timbul. Asal pukul 5petang ke atas je mulalah line internet broadband dan phone bermasalah. Bila pukul 12malam ke atas, dia ok sikit. Masalahnya, aku ialah nak tidur time tu, bukannya nak buat kerja. Aku nak buat kerja time pukul 8malam camtu. Mind you, dua-dua line internet bermasalah, broadband + mobile phone. Tapi lama-lama tu line phone aku ok. Broadband je bermasalah

Mulanya, masalah ni waktu petang ke malam je. Bila pagi, dia ok.

Ini tak boleh jadi. So, aku pon call lah maxis buat aduan. Call pertama, dia suruh reset network di handphone. So aku pon reset, dan takde perubahan. Call kedua, maxis yang resetkan network broadband dan mobile phone dari office dia. Takde perubahan pun. Mereka pon dah check memang kawasan rumah aku tu takde masalah gangguan network. Call ketiga, terus diorang buat report. Katanya dalam tempoh 48 jam diorang akan cuba settlekan dan call aku semula.

Tapi, memang diorang takde call pon. Haish memang istigfar banyak betul aku ni. Lepas tu, penyakit network ni berjangkit kepada belah pagi jugak. Ini tak boleh jadi.

Ada ke fellow blogger ata readers yang guna maxis dah berhadapan masalah yang sama?

Aku rasa memang nak kena pergi balik office maxis ni.

What say you?

0 comments: