Wednesday, October 23, 2013

ogawa yang bendealah gegar tu

saya nak cerita dengan mother pasal ni. tapi saya balik lambat lah pulak. mother dah tidur.

actually nak cerita pasal pasal bende alah gegar-gegar badan ogawa ni.

source
minggu lepas, mother suruh saya tanya kekawan kat office saya tu. yang mengajar sains sukan. adakan bende alah ni elok dan boleh dipakai. kerana mengikut testimoni di blog dan website lain, bende alah gegar ni tak elok.

makan, pendapat dari yang pakar diperlukan di sini.

kebetulan tadi, lepas berjumpa big big big boss, saya terserempak dengan kekawan yang mengajar sains sukan tu. saya explain kepada kekawan saya tu yang mother saya ialah dah tak boleh berjalan laju di treadmill lagi kerana lutut beliau ialah sakit sudah. (entah-entah akibat pergi Reborn ke mother???). dan saya explain lagi, kalau mengikut consultant di ogawa, jika naik bende alah gegar ni, sambil duduk pon boleh.

gegar-gegar nak kasi gerakkan anggota badan. mother kata beliau kena loose weight. kau tengok Aliaa, mama kau pon busy nak loose weight. kau tu makan je kerje!!!

anyway, kekawan sains sukan saya kata, kalau mengikut dari segi kesukanan, takda masalah nak naik bendealah gegar ni. cuma kena pastikan posture duduk ialah betul. duduk tegakkan belakang badan ala-ala macam orang baca takbir raya kat tv tu. lain-lain tiada efek.

tapi, kekawan saya kata lagi, boleh rujuk dengan lebih lanjut kepada doktor kerana doktor akan ambil kira sejarah kesihatan jugak, sebelum recommend atau tidak untuk guna bendealah gegar ni.

sekian input  yang telah saya tangguh bertanya kepada kekawan saya selama seminggu.

3 comments:

Dr K said...

hihihih...secara kritis nya, saya pun tak berapa nak percaya alat gegar2 ni boleh kuruskan badan ( buang lemak di badan) dgn effective..Maybe adalah lemak yg terbakar, but mungkin terlalu sikit :P

Kalau sakit lutut,boleh try resistance free exercise macam berenang..kalau tak boleh swimming, jalan dalam kolam renang..bagus.ini mmg recommended dlm kes patient with chronic backpain/osteoarthritis yg perlukan regular exercise

aliaaroslan said...

@Daddy Ziyyad thanks for the tips, Dr DaddyZZZ. kena korek balik swimming suite camni :)

aliaaroslan said...

@Daddy Ziyyad ada kawan yang beli alat gegar-gegar ni dan dia kata lepas gunakannya, bahagian yang banyak lemak tu dia rasa macam gatal-gatal. tapi di bahagian dalam, bukan di permukaan kulit. itu tanda pembakaran lemak ke?