Monday, June 8, 2020

Raya second round, 2020

Banyak betul hikmah PKP ni. Antara yang aku akan ingat sampai bila bila ialah aku, mama dan Alim berjaya puasa enam syawal sama-sama. Dari syawal ke-2 sampai ke-7.

Selesailah puasa Syawal kami tahun ni.

Kalau ikutkan pengalaman tahun tahun lepas, aku tak dapat puasa sederet macam ni. Bila weekend je, tak puasa sebab ada open house. Lepas tu bila dah start kerja lepas cuti raya, mesti ada hari yang tak puasa juga. Sebab ada jamuan raya office lah, jamuan raya office sebelah lah. Pastu bila meeting ada jamuan raya lepas meeting lah.

Pernah sekali tu, sampai Syawal ke-30 barulah aku habis puasa Syawal.

Banyak yang aku belajar sepanjang PKP ni. Salah satunya, aku betul betul mengenal erti bersahur bersama, berpuasa bersama dan berbuka bersama. Takdelah adegan aku nak berbuka dengan member ke, ataupun aku sahur minum air masak je. Aku betul betul bangun, panaskan makanan atau bakar roti, makan dan minum. Then terus tunggu subuh sambil tu solat sunat dan baca Al-Quran.

Betul betul aku enjoy dan menghargai bulan Ramadhan tahun ni.

Tahun tahun depan, belum tentu berjumpa dan dapat nikmat macam tahun ni. Alhamdulillah.

2 comments:

NekCik said...

Iyalah kan Alia..nekcik pun bahagia sbb hari hari anak anak senua depan mara..makan berjemaah..rupanya dok rumah boleh kurus sbb no outside foods...tenang dan rasa ada banyak masa boleh buat macam macam

aliaaroslan said...

@NekCik saya pun turun berat sikit, nekcik. tapi bila dah start makan kat luar, naik balik sikit. huhu.... bahagia rasa dapat berbuka dengan mama n alim hari hari tahun ni.