Tuesday, August 3, 2010

nasihat

ada orang, boleh terima nasihat kita, tanpa jumpa / tengok / tau background kehidupan / pelajaran kita. orang camni biasanya dia akan dengar pendapat or nasihat kita dengan hati terbuka. lepas tu dia akan balik rumah, sleep on it dan esok baru die buat keputusan.

ada jugak orang, yang die kenal kita, tau background kehidupan kita, dan choose untuk tidak ambil pusing nasihat / pendapat kita, kerna mereka merasakan mereka sudah hebat dan tak perlu dinasihat oleh watak tempelan macam kita ni. (kategori : kaulah paling bagus dalam dunia).

bende yang aku selalu praktikkan ialah, kalau runsing, or pening2 lalat dengan apa sahaja masalah, aku akan fikirkan cara yang paling bagus untuk selesaikan masalah ni, tak kira la dengan cara tanya pendapat orang, cari pengalaman orang lain, etc. tapi ada jugak time2 yang aku buat keputusan tanpa berfikir panjang. (bukan critical thingking ni, malas nak think punya style).

setiap kali menyambut ulangtahun harijadi, ada orang akan wish macam2 jenis wish kepada kita. yang paling aku suka, "a year older, a year wiser". i am trying to be a wiser person as time goes by. but hey, i'm only a human with a very "ampeh" brain!

0 comments: