Monday, October 5, 2009

raining man

-entry berjadual-

cerita dilakonkan oleh tom cruise di kala beliau muda mudi dahulu.. interesting gila citer ni sebab die ada pasal autistic..

aku ketahui, belajar dan menanam minat terhadap autistic masa kat UK dulu. masa tu jadi teacher assisstant utk budak2 year 1 n 2.. interesting sebab autistic ni ada banyak peringkat.. budak2 yang aku jaga n ajar tu diorang suma mild and intermediate autistic.. aku hanya jumpa autistic yang teruk masa kat malaysia nie. kebetulan ikut kawan tuk salah satu program amal die ke rumah jagaan kanak2 autistic kat bandar baru bangi. yang tu memang autistic style tokleh bangun punya..

tapi, Allah itu maha adil.. ungkapa "u get something, u loose something" sangat bersesuaian dengan budak2 autistic nie.. walaupon diorang ni jenis yang tak suka bergaul dengan orang ramai (pendek kata tak reti bersosial), bila bercakap tak suka "eye-contact", tapi ada satu bende / subjek skill yang diorang ialah sangat super duper terel giller dari manusia yang biasa.. contohnya, aku pernah jumpa sorang budak yang sangat terel dalam bab2 untuk unlock segala jenis video game / play station / etc dan yang sewaktu dengannya.. kalo kita yang normal ni boleh unlock dalam masa beberapa jam, diorang boleh unlock dalam masa beberapa kali main sahaja, mungkin 1-2 jam ataupon kurang dari masa itu..

kesimpulannya, manusia ni semua sama sahaja dikurniakan Allah akal dan fikiran untuk digunakan dalam kehidupan. terpulang pada setiap individu utk guna ke arah positif atau negatif.

sudah beberapa kali aku bertemu (di malaysia) dengan parents yang baru discover anak2 diorang ialah autistic.. dari diak wajah dan feedback diorang, memang diorang sangat risau dan menganggap itu adalah akan menyusahkan mereka.. tapi, ingatlah.. Allah menguji kita sebab Dia sayang kat kita.. bak kata skrip drama Nur kasih (aku ialah die hard fan citer tu ok) "mungkin kita ada buat silap yang kita tak sedar.. Allah nak tegur..".. mereka2 yang menghidap autistic ni sangat special sebab telah dipilih oleh Allah untuk diturunkan ke dunia ni utk memberi keinsafan kepada diri kita.. diorang ni takde dosa, konfem masuk syurga.. kita yang waras sihat segala bagai ni, belum tentu lagi kan..

well, masih banyak lagi yang aku perlu ketahui pasal autistic.. so nak sambung balik lah baca artikel2 dan journal2 serta penyelidikan yang pernah dibuat mengenai insan istimewa Allah ini. jom..

0 comments: