Friday, June 5, 2015

Australia Adventure : Day 8 : Great Ocen Road tour - Surfer paradise, Apollo Bay, Wild Koalas, 12 Apostles, Ship Wrecked Location and London Bridge

Dah hari ke-8 di Oz ni, semangat nak balik tak membuak lagi sebab sangat looking forward nak go on the trip to the Great Ocean Road (GOR). Aku book melalui website kat SINI, bayar online dan print out booking confirmation yang diorang hantar kat email.

Masa booking tu dia dan kasi option nak pick up kat mana. Aku pilih untuk pick up kat St. Kilda Backpackers hostel sebab masa google tu dekat je dengan Malaysia Hall. Memang dekat je kalau naik tram. Hehehe..


ni lah MyKi card, naik tram kena tap on
Aku bangun awal gile pagi tu, sebab bajet nak gerak keluar dari Malaysia Hall pukul 6.30 pagi. Kalau ikut tram tracker, naik tram dari stop kat Malaysia Hall ke tempat pick up tu 15 minit je duration dan kekerapan tram adalah setiap 4 minit. So kira ok lah kan.

So, aku pon belasah naik tram no. 6 arah ke St. Kilda. Sambil tu atas tram aku on kan google map. Aku agak-agak je turun kat stop yang paling dengan dengan hostel tu dan aku pon turun. Lepas tu aku jalan kaki follow google map. Tapi aku macam lalu lalang kat jalan yang sama 3 kali, dan aku pon tanyalah kat orang yang tengah nak hantar laundy kat kedai dobi tepi jalan tu, dia tunjuk arah, rupanya aku dah lalu lalang depan hostel tu. Haish hampeh!!! ahahaahaaa..

Aku baru berdiri dalam 2 minit, pickup minibas pon sampai. Terus dia tanya nama dan minta email confirmation (memang aku bawak) dan terus naik bas dia. Dia ada pick up beberapa orang lagi dan last stop tu kami naik another minibus. Haaaa minibus ni lah yang akan bawak group kami ke GOR. Dalam tu memang semua pelancong. Ada sorang chinese lady from Malaysia jugak, lain-lain dari German, Vietnam, England, Japan, etc. So bermulalah journeynya.

First stop, haruslah kat signboard Great Ocean Road.









Lepas tu naik mini bus balik, jalan-jalan then ada rainbow!!! Driver pon berhenti kasi chance kitorang ambil gambar.






kiri tu lah minibus




Cuaca memang sejuk nyaman. Aku pakai tshirt + cardigan + jacket aje. Towards the end of the day rasa menyesal sebab sejuk gileeee...

Lepas rainbow moment, kami stop untuk breakfast. Driver aka tourist guide sediakan air panas, so bacuhlah kopi / tea / milo sendiri dan biskut untuk makan, sambil tengok orang belajar surfing.



background - surfing beach


DIY breakfast

Dan... aku rasa sangat lucky haritu jugak sebab dapat tengok rainbow lagiiiii.. Driver decided untuk stop kejap tepi jalan sambil dia jadi polis trafik untuk kasi chance kitorang nak ambil gambar lagi. Dan view tempat kitorang stop tu sangat magnificent masyaAllah!!!












Ada kawan travel yang jumpa kat stop yang pertama tadi tu tanya pasal go pro. Maklumlah, aku sorang je syok sendiri selfie sana sini hahahhaa. So aku cerita la pasal go pro, ape bestnya, harga dan sebagainya. Macam-macam dia tanya aku. Paling best dia suka sebab boleh masuk air. Bajet nak pergi snorkling ke bang?

Anyway, lepas tu kami stop kat satu tempat ni untuk tengok wild koala bear. Ni memang tempat tinggal diorang.

pokok belakang tu ialah makanan koala bear

nampak punggung koala?








Kat tempat koala tu jugak ada banyak burung merpati, orang boleh bagi makan kat diorang. Tapi sebab burung merpati banyak kat Malaysia so aku jadi tak heran. hahaahahaha. Taman burung kita pon dah ok ape kan...

Kami stop di Apollo bay untuk lunch. Lunchnya kami makan pizza, boleh pilih nak pizza apa. Aku pilih vegetarian pizza.

besar dan banyak gila topping dia. aku tak habis makan wuwuwuuuu

Lepas tu aku just jalan-jalan kat area town dia. Lunch time ni dia kasi 50 minit.

landmark dia sauh tu

Apollo bay town

Dah makan, naik minibus dan terus ke next stop, rainforest. Aku beli siap-siap raincover dari driver sebab masa tu ala-ala dan start hujan rintik-rintik.


macam rainforest malaysia






Ada option untuk jalan all the way ikut track tu, or tengok yang tepi-tepi je. Dah alang-alang sampai, haruslah nak jalan semua kan. So dengan sejuk, hujan renyai basah, perut penuh, nak pegang gopro lagi, mencungap jugak aku dengan beberapa orang traveler yang ikut track panjang tu. hahahaha. Tapi serius puas hati!


lepas tu journey lagi 1jam lebih, dan sampailah di the tempat yang dinanti-nantikan. 12 Apostles. Angin super kuat, hujan renyai sikit. Tapi puas hati dapat tengok kebesaran Allah. Banyak spot yang aku berhenti ambil gambar. Ada spot yang aku back to back dengar tourist lain (tak dikenali) saling ambilkan gambar masing-masing. Angin memang kuat gile, tapi tabah aje. Gambar punya pasal.

So far up to date, tinggal 7 je apostles. Yang lain dah terhakis naturally.




tengok muka pon tau kan

sampai terkelepet tudung aku
















selfie moment with the apostles
Next stop adalah di ship wrecked location. Kali ni dapat peluang untuk turun sampai ke pantai dia. Tapi kena hati-hati, takut basah disambar air laut. View sangat cantik masyaAllah. Sejarah tempat ni, bolehla google...





belakang tu ship wrecked location







kesan hakisan air laut


Memang puas la aku bergambar. Sangat sangat sangat cantik dan mengagumkan. Next dan last stop ialah London Bridge. Sebelum runtuhnya penghubung tengah tu, memang macam London Bridge (boleh google gambar sebelum runtuh). Kat sini ombat kuat dan tinggi, memang boleh dengar bising bunyi ombak dia.






ultimate selfie and sunset

tengoklah buih ombak dia





yang ni driver tolong snapkan gambar

Habis lah trip great ocean road ni. Perjalanan balik ialah 3 jam setengah, tapi ada berhenti on the way tu dinner dan toilet. Aku beli subway sandwich, memang kekenyangan.




Kami sampai balik di Melbourne city centre dalam jam 9.30 malam. Aku turun di St. Paul church yang kat Flinder Street. Then ambil tram dan balik ke Malaysia Hall. Takde singgah mana-mana dah since dan kenyang makan dan penat. 

Sampai di hall, mandi, solat dan terus tidur... 

0 comments: