Sunday, April 26, 2015

6 - Japan : Seeking Fuji Mountain via Hakone & Gotemba

Seperti pagi-pagi yang sebelumnya, kami breakfast di apartment dulu. Lepas breakfast, haruslah cari dan try kopi di cafe on the way ke train station. Pagi tu kami try coffee di kedai ni...




Misi hari ni nak mencari Fuji. Kami decide untuk pergi melalui Hakone, which means naik train 2 kali, bas, ferry, cable car 2 kali, tram dan bas lagi sekali. Total journey time termasuk dengan selfie, berposing sakan dan sebagainya, lebih 4 jam.

Dari Hajaruku kami ambil metro ke Odakyu station. Beli Hakone 1 day pass di situ. Harganya JYP5,140. Ticket ni untuk semua ride di atas. Tunjuk aje kepada penjaga train, cable car, ferry, bas dan sebagainya, terus boleh masuk.



Currency exchange rate nya sangat mahal. Tak berbaloi. Silalah bawa yen yang secukupnya. 


Lepas naik train 2 kali, kena naik bas pulak. Masa ni cuaca dah start sejuk, maklumlah mendaki gunung kan. Cumanya pakai kenderaan.




Lepas turun bas, kena naik ferry pulak. Kena tunggu ferry setengah jam sebab service dihentikan seketika, cuaca tak bagus. So, posing lagi.


you never know what go pro is capturing

station ferry







geng ngopi layan kopi sementara tunggu ferry. sorang tu kekonon je pedang cawan kopi

yang sorang lagi ngopi sambil pakai sunglass. kelas kau..
Naik ferry ni dalam setengah jam jugak journeynya. Sempat update instagram lagi tu. Pastu keliling ferry posing.











Naik ferry ni feeling titanic sikit. Almost semuanya timber. Kerusi, tiang, lantai.


tangga je tak berapa titanic
Bila dah sampai ke next terminal, kami kena ambil cable car. Cable car ni kena ambil 2 kali, tukar cable car in between.  Tapi sebab ferry berhenti lama, kami bergambar lagi.



tu ha tempat nak ambil cable car

pakcik mana la snap aku tengah selfie ni


takat tu je la nak pose pon



beronok-ronok katanya

behave

erk.... maafkan kami

excited kau nak naik cable car


nampak tak?

nampak tak?

bagus betul pekerja dia

intai dari jauhhh

with Mr Fuji

tukar cable car pulak






Sampai kat 1 spot ni, ada pemandangan cantik gile. Aku siap ambil video nak tunjuk betapa kuatnya angin kat atas tu.



subhanallah!!!



eda & nurin pon selfie





Lepas tu, naik tram pulak...


sporting betul auntie ni. padahal dia nak lalu. hahaha

gambar sepatutnya



Turun dari tram, jalan kaki keluar dari station tu dan tunggu bas. Last transportation untuk sampai di Gotemba. Tapi bas lama betul nak sampai. Kami siap beli jajan makan lah, bergambar lagi lah, dan pergi toilet lagi.











antisocial

Akhirnyaaaaa sampai jugak di Gotemba. Gotemba ni terkenal dengan Gotemba Premiun Outlet. Ala-ala JPO lah kan. Tapi besar gila tempat dia. Sila ambil directory dan tuju ke kedai yang diingini. Kalau nak round semua, 3 hari baru siap.

Selain dari shopping, kat Gotemba ni lah tempat paling dekat dengan Mount Fuji.



Hello Mr Fuji









Kami shopping mana yang memang ditarget aje. Sebab nak kejarkan bas last dari Gotemba ke Shinjuku (Tokyo). Puas bergambar dengan Fuji, kami tunggu bas kejap, dan bas pon sampai. Terus ke main bus terminal Gotemba, ambil bas express ke Shinjuku. Yang express bus ni kena tambah lagi sorang JYP1,400 sebab tak termasuk dalam Hakone pass ni. Bus express ni sejam lebih sikit je ke Shinjuku, berbanding journey kami tadi yang 4 jam lebih tu.

Sepanjang journey Fuji hunting seharian kami tak berhenti proper makan. Sebab sebelum tu dah tapau siap-siap makanan (sandwich, pisang, etc) untuk makan sambil-sambil. So sampai aje kat shinjuku kami dah kebulur. Kedai makan memang susah nak kenal dan cari, so masuklah ke Mc D. Sementara diorang yang lain order Mc D, aku pergi Family mart sebelah beli sandwich, yoghurt dan avian. Kelas kau minum avian je. hahaha


Shinjuku at night
Seriously penat dan fun. Terkejar bas, bergasak naik tram, bersejukan naik ferry. Last sekali dapat juga tengok Fuji. Alhamdulillah.

Untuk post kali ni, terimalah ultimate selfie ku bersama Fuji oleh GoPro.

0 comments: