Friday, November 14, 2014

let's become a human first

Picture taken from Kishan's Instagram

i agree with this statement.

kita cakap kita 1 Malaysia. tapi kita suka nak relatekan perkauman dengan keagamaan.


pagi ni di cafe, ada insiden yang memang aku terus terkeluar statement "i cannot brain this".

kisahnya, kat cafe ni ada satu kedai baru buka. kedainya konsep makanan india. ada putu mayam (sedap gilos), ada vadeh, ada idli, etc etc. dapat gambarannya kan.

seperti biasa, aku pon ronda semua kedai nak cari apa yang membuka selera. mmm semalam dah belasah putu mayam kat kedai india baru tu. rasa macam ok jugak kalau repeat. so aku pon jalan lah ke kedai tu, melalui tempat duduk yang disediakan di cafe.

tengah jalan, aku pon hello hello lah kenalan sekerja tapi tak sefakulti yang tengah duduk makan.

aku : eh, dah habis makan?

kenalan : eh aliaa, cuba ko tanya kedai tu (tunjuk kedai india baru), tukang masak dia muslim ke?

aku : (dah dapat agak nape dia tanya camtu). alah, kalau kat KFC tu takde lah kita nak tanya kat kaunter dia, yang goreng ayam KFC hot n spicy tu muslim ke tak kan?

kenalan : ko gi lah tanya. tanyalah tanya lah.

aku : kalau nak tau, gi lah tanya. aku tak minat pun nak tau. 

seeeeeeeeeeeeeeeeee... tak human kan?

sebab apa aku kata tak human, sebabnya, kalau muslim tu maksudnya kena orang melayu je ke? kalau yang buka kedai tu orang melayu, mesti ko tak tanya kan? sedangkan sapa buat burger Mc D ko tu pun ko tak tanya muslim ke tak. kalau human, mesti tak tanya soalah-soalan camtu kan.

kenalan tu tak tau kot, yang duk buat air dia dok order kat kedai sebelah tu, orang non-muslim. tapi ko tak tanya kan, sebab dia asal orang indonesia, di mana muka dia dan cara dia cakap dah macam orang melayu (maklumlah dah lama duk Malaysia). nampak tak? nampak tak?

kenapa nak jadikan warna kulit, saiz badan, asal usul dan yang sewaktu dengannya, lesen untuk kita fikir yang bukan-bukan terhadap orang lain.

kemonnnnnnn....

moyang aku cina ok!

0 comments: