Monday, July 22, 2013

study loan - PTPTN

tetiba di bulan ramadhan yang mulia ni nak bercerita pasal study loan lah pulak dah kan. ini unjuran (kemain ko tengok aku pakai perkataan cemana) daripada entry aku pasal sambung study haritu.

pagi ni aku receive call dari seorang kawan kepada parents yang ada hantar anak dia sambung belajar di IUKL ni. anaknya nak minta PTPTN, tapi permohonan tak dapat dibuat sebab program yang anaknya tengah buat tu, belum dapat full accreditation pagi since student yang 1st batch ialah tengah di dalam final semester sekarang ni. memang PTPTN kat kasi pinjaman untuk pelajar yang buat program yang masih belum dapat full accreditation lagi.

bila tau tak dapat buat loan PTPTN, parents budak ni nak berhentikan dia dari belajar.

benda yang beyond atau out of our control ni yang susah nak explain.

aku pon memang buat study load PTPTN masa buat degree dulu. senang dapat sebab aku study di UiTM. nak cakap not fair kepada budak yang dalam case ni pon tak boleh sebab PTPTN pon mungkin ada sebab diorang sendiri tak kasi loan kepada pelajar macam ni. maybe, one of the reason dia tak nak budak ni tak habis belajar. mane tau kes yang universiti bankrupt dan tutup or program tak diiktiraf. dan yang sewaktu dengannya.

boring kan kalau baca pasal benda-benda ni.

6 comments:

SueGinola said...

Aliaa, ok apa..information tu...
Sekurang-kurangnya Aliaa dah bagi pencerahan kat sesiapa yang kurang berpengetahuan macam saya ni....(ceitt...ayat lagi sikit nak satu level macam aliaa dah ni...hhehehe)

Ms Haslina said...

hihi, akak ni lagilah da lost pasal loan, PTPTN dan seangkatan dgn nya.

p/s camna nak sambung study klu camni.hikhik.

aliaaroslan said...

@SueGinola sebab dah selalu jadi information counter, sekali sekala kne kasi review sikit hal-elwal macam ni kan. general info tapi tak semorang tau..

aliaaroslan said...

@Ms Haslina untuk postgrad tak banyak offer untuk loan. tapi kalau buat di IPTA senang dapat.

ajashar said...

saya nak tanya , still kene bayar ke yuran? sbb adik sye pun nak benti blajar iukl tu sbb xdpt ptptn. tapi still kene abayar

aliaaroslan said...

@ajashar kalau dah bayar registration dan dah masuk kelas, memang kena bayar. tapi kalau tak masuk kelas, boleh mohon mengecualian bayaran dan berhenti secara official (perlu isi borang di pejabat pendaftar)