Thursday, December 6, 2012

Winter in Korea - Day 4 - Shopping spree - Namdaemun, Hoehyeon, Myeong-dong


Date : 1 December 2012

 widad dah bertolak balik ke malaysia pagi tu. so kami ber-4 sahaja ke Seoul. widad dah stay di sini sebulan. dan kebetulan cuti semester dia dah habis. so terpaksalah dia balik malaysia.

kami jalan-jalan sambil shopping di area namdaemun, hoehyeon dan myeongdong. area yang wajib pergi untuk pelancong dan best giller untuk shopping. semua ada, dari mahal ke murah, dari borong ke beli per-piece.


gambar syok sendiri. tengah tunggu bas.




undecided?


cuaca sejuk giller. 1 darjah sahaja..



i love song joong ki!

berhenti panaskan badan dan rest kejap di starbucks.

mamat + saya

roti gardenia dari malaysia. huahuahua...

mother + alim

stylo ke?


gambar wajib depan korea post punya trade mark.


beli jangan tak beli

madu + kacang. sedap!

kali ni beli ginseng tau. mother beli untuk miza.

tokei ginseng dan seaweed


makan panas-panas telur + tepung. sedap!


buah berangan bakar dah siap kopek

hasil shopingan yang tak termasuk dalam beg pack lagi

nak balik dah
aku punyalah clumsy hari tu. boleh tertinggal handbag yang aku pakai tu kat dalam bas masa balik dari Seoul ke Yongin (rumah). nasib baiklah station bas yang kami turun tu adalah station bus yang second last sebelum bas berhenti rehat di station akhir. biasanya bas dan driver akan berhenti rehat 15 minit sebelum teruskan next trip dari Yongin ke Seoul. dan nasib baik sedar tertinggal handbag lepas 10 tapak turun dari bas. so aku terus jogging (seriously aku joggin tau tak, dengan cuaca sejuk gilos terus sesak napas) ke last station bas tu.

station bas last tu ada office kecik untuk drivers berehat dan isi log book diorang. aku masuk je office tu terus terserempak dengan driver bas aku tadi. so terus cakap "ahjusshi, ori handbag... bus...." sekali dengan slang korea aku belasah cakap. maksudnya "encik, saya punya bag... bas".. aku terlupa pulak time tu yang bag dalam bahasa korea ialah 'kabang'. duhhhhh.. lepas tu ahjusshi tu terus buka pintu bas, bula lampu dalam bas semua. dahla aku duk belakang sekali sebelum tu. terus aku ke belakang, alhamdulillah ada lagi beg tu. memang yakin ada lagi beg tu sebab kami last passengers dalam bas sebelum tu. then ahjusshi tu cakap-cakap lagi which yang aku translatekan sebagai "next time becareful with your bags. check semua dulu sebelum turun ye". baik betul ahjusshi tu. then dia cakap "nasib baik ada lagi". syukur alhamdulillah.

starting esoknya, aku keluar jalan-jalan, tak bawak dah handbag. bawak bagpack je. takut tertinggal lagi. biasanya aku bukan jenis cuai macam tu. tapi Allah nak tunjuk kan. kita terima teguran Allah. Alhamdulillah..

on the way nak balik dari station bas tu ke rumah, bertembung dengan mother tengah jalan. mother risau anak dara dia ni takut tak dapat balik handbag. maklumlah, itu hadiah dari mother present day tahun ni. sayang wooo. lepas tu kami sama-sama mengah jalan panjat bukit tangga baik rumah. 

all in all, we had fun shopping!!!

4 comments:

ANR said...

alhamdulillah, the bag still there.

I love the madu + kacang things tu. sdap. on nom nom nom

and tepung + telur nampak sangat menarik.

bila lah nk dapat jejak kaki ke Korea. :(

SueGinola said...

Nasib dapat ye beg tu, kalau tak naya...huuu....

aliaaroslan said...

@ANR tapi kami kene tipu yang madu + kacang tu. beli yang dalam kotak punya, maybe dah buat lama. after 3 days dah lemau, tak lembut dah. insyaAllah ada rezeki boleh jalan ke sini :)

aliaaroslan said...

@SueGinola itulah.. camne entah boleh cuai. sekarang before turun dari bas or subway, memang check semua barang dulu...