Monday, August 25, 2008

Malacca - Family Vacation 19 - 22 August 2008

Planning nak pergi family vacation dah lama di plan.. cuma nak tunggu tetapkan masa aje.. so last2 sekali, kata sepakat telah dicapai. kitorang bersetuju untuk bercuti ke melaka pada 19 hingga 22 ogos 2008.. percutian nie ditaja oleh mamaku..

maka pada pagi hari, 19 ogos 2008 aku dah bangun seawal 6.30 pagi.. awal ker? tak berapa nak awal lar kan. tapinyer bleh ler.. bangun awal2 sebab nak kne hantar paper yang dah marking pegi rumah dr H. lepas tu singgah kedai beli nasi lemak dulu tuk semorang.. balik rumah, makan2 n kemas2 suma barang2 nak di bawa n masukkan dalam kereta..

kereta 1 : WRN 1984
1) aku
2) mama
3) widad
4) alim

kereta 2 : WPQ 5979
1) eman
2) semai

lepas dah cek kereta, kitorang pon bertolak ke melaka.. perjalanan mengambil masa kira2 1 jam (sebab rumah kitorang kat bandar seri putra jek).. sampai di tol ayer keroh dalam pkul 11.30 pagi.. terus menuju ke pitstop pertama, ZOO MELAKA.

dah beli teket, kitorang masuk ke dalam zoo.. ada show orang utan tapi dah nak abes dah.. so sempat tengok 5 minit terakhir n alim n widad pegi bergambar dengan orang utan tersebut, namanya marina.. lepas tu eman n semai pon sampai.. kitorang terus naek keretapi ronda2 zoo.. dalam zoo bleh ronda2 ker?

hentian akhir keretapi zoo tu kat tempat gajah, kebetulan persembahan gajah baru bermula. so kitorang lepak situ.. bagi makan gajah n bergambar dengan gajah.. memang gajah ialah ada bulu roma yer.. bulu roma diorang sangan panjang yer, dalam 3 inci camtu.. pastu bulu roma die sangat tajam yer..sila imagine sendiri biler amek gambar sambil landing atas badan gajah.. tercucuk punggung, putus urat kentut..

lepas dah peluh2 ketiak segala bagai, kitorang terus bertolak ke hotel.. cek in, angkat barang masuk ke bilik.. terus ke dataran pahlawan untuk lunch.. singgah kopitiam ler gamaknyer sebab tu yang paling dekat dengan pintu n kitorang super lapar..

lepas dah makan, aku terasa senak perut.. agaknyer sebab makan banyak sangat durian malam sebelumnya.. so aku mohon permisi dahulu yar untuk berehat di bilik hotel yang best esbestos tersebut.. tertidur sampai petang n bangun sebab lapar.. kwang kwang kwang..

malam pegi buat facial kat MAI BEAUTE', aku orang yang last sekali lepas eman n semai buat.. dahtu pegi ZEN makan apple crumble n balik bilik.. lepak2 jap tengok tv n tido..

esoknyer, rabu 20 ogos 2008 , kitorang pagi2 dah bangun..mamat baru sampai dari tepeng pagi tu.. aku, mama n semai pegi gym n sauna.. mamat n widad pegi breakfast, eman n adik tido lagi.. dalam pkul 10 kitorang siap2, bertolak ke TAMAN MINI MALAYSIA DAN ASEAN. sampai aje, cuaca panas giller.. pleh plak aku tertinggal topi QUICKSILVER kesayangan aku tu.. ceh.. memang panas weih.. aku bawak mamat, widad n alim keliling taman tengok suma rumah.. mama, eman n semai dah tak larat after 1st house.. then kitorang lepak2 makan eskrem n jalan2 lagi.. by lunch hour, semorang dah penat.. kuar dari situ, singgah beli souvenir dulu.. then terus zaasss ke mahkota parade..

sampai aje semua dah kelaparan.. makan the chicken rice shop.. aku order mee kari.. bleh tahan lar sedap die.. huahuahua.. then shopping2, eman buat bekam, sampai aku nak dekat patah kaki, baru kitorang reti balik.. sampai hotel, aku n mamat pegi gym n sauna.. jalan2 dataran pahlawan, makan apple crumble ZEN lagi, then tido..

khamis, 21 ogos 2008.. aku n semai pagi2 lagi dah bangun, sebab harini turn kitorang nak breakfast kat coffee house.. so pegi gym dulu, pastu mandi n tukar baju untuk pegi breakfast.. lepas makan2 kitorang ronda2 datarang pahlawan yang memang besar giller tu.. penat weih.. petang buat facial.. start dengan mama, mamat, eman, semai n last skali aku.. aku abes pkul 10 lebih.. besalah, aku kan suka tolong tutup kedai.. balik hotel, tengok hasil2 shopingan n jerit2 sampai pengsan.. haha..taklah.. excited kegumbiraan lar.. haha..

jumaat 22 ogos 2008 - pagi2 buta mama dah kejutkan.. bertolak ke rumah orang tua jabatan kebajikan masyarakat dekat Cheng. lepas buat2 survey (sungguh menyayat hari weih) kitorang bergerak pulang ke hotel.. terus ker mahkota parade.. lunch kat sana, sambung shopping lagi.. sempat pulah beli kasut konvo.. aku konvo bulan 10 nie.. jangan lupa datang yer.. pastu pegi dataran pahlawan, singgah euro moda beli kain.. then pegi urut2 kaki kat MAITHAIYA MASSAGE.. pastu bawa alim naek beca keliling melaka, pegi jonker walk dengan semai, widad n alim.. baru aje jalan 10 min, dah cuaca bertukar muram n hujan rintik2 mula turun.. beli aje ape2 yang patut, then lari2 masuk kereta sebab masa tu dah ujan.. semai n widad tunggu kat kedai yang buat keychain tu sebab diorang dah order.. dahtu balik hotel, kemas2 barang, by pkul 12am aku n eman bertolak balik ke bandar seri putra.. kitorang balik awal sebab masing2 ada hal hari sabtu esoknya..

vacation nie memang best giller.. bring our family closer to each other (walaupon ada adegan gaduh2).. OHANA IS FAMILY.. IT MEANS NOBODY HAS TO BE LEFT BEHIND..

0 comments: