Tuesday, July 8, 2014

Snacking or supper?

Kalau bulan ramadhan, snacking atau supper ni kita panggil moreh. Moreh ni kita makan-makan lepas selesai solat terawih. 

Makan ape biasanya? Well, depends. Kalau kat surau atau masjid, ada hidangan ringan yang biasanya consist of kuih muih. Ada juga kadang-kadang dihidang meehoon goreng ke, kuey tiaw goreng ke. Sambil tu ada sekali air manis, panas or sejuk. Ada sesetengah orang akan singgah kedai makan masa on the way balik dari surau or masjid. Biasanya diorang order roti bakar or roti canai etc. Tapi ada jugak yang makan makanan berat, nasi lemak pun ada yang makan. 

Aku biasanya, kopi memang wajib almost every night. Tak kira la yang beli kat kedai or buat sendiri kat rumah. Buat th takdelah nak kisar kopi sendiri bagai tu. Buat yang 2 in 1 or 3 in 1 je. Panaskan air secawan dalam microwave, then rendam kopi. Sambil tu aku makan keropok ke, coklat ke, yoghurt ke. Ape-ape la yang ada kat rumah mother or rumah aku.  Tadi baru je makan agar-agar cocktail yang jiran depan rumah kasi. 

Kalau makan banyak sangat, karang senak pulak perut nak tidur. So aku so far tak ambil yang berat-berat. Sama jugak masa sahur nanti, yang ringan-ringan je. Even kalau aku buat nasi goreng pon, paling kuat aku makan dalam 1 cawan je. Ni aku ada tapau meehoon dari rumah mother, balance berbuka tadi. Aku memang tapau agak-agak yang aku akan boleh habiskan untuk sahur nanti.

Tapi, ada je orang yang boleh makan banyak tengah malam dan takde masalah indigestion or kembung perut. 

0 comments: