Saturday, July 14, 2012

Seoul, Korea : Day 14 : Cheonggyecheon Stream, Itaewon & Insadong

pada awal harinya, aku just plan untuk ke Cheonggyecheon Stream je. then nak jalan-jalan. lepas tu, tukar plan dan terus ke Itaewon dan Insadong since dua-dua tu tempat must-go dan aku belum-go lagi.

dari Yongin, aku tak turun di Seoul bus station, tapi aku turun di area Eujiro(1)ga.  dan terus jalan kaki ke main point stream tu.

actually Cheonggyecheon stream ni dulu ialah longkang besar biasa. tapi sebab dia buatan manusia dan Korea seperti biasa alah pandai untuk menarik pelancong, Ahjusshi Cheong Gye Cheon  pon ubah sikit dan tambah sikit supaya ia jadi tempat wajib pelancong datang. pandai kan...

stream ni panjang, merata Seoul boleh jumpa tapi yang ni ialah main point dia. ada beberapa event penting yang akan dibuat di sini. baru beberapa malam yang lepas ada pesta tanglung tapi aku dapat tau lepas event tu habis. cisss.

so, layan gambar...







ada ikan.. nampak tak?




habis bergambar, aku terus ke Itaewon. ingatkan nak makan dulu di Namdaemun tapi, memikirkan Itaewon mesti ada makan yang banyak option since itu tempat orang Islam paling ramai di Seoul, so aku plan nak makan di Itaewon je.

agak tricky sikit nak ke Itaewon ni sebab kene tukar train 3 kali. sebab dia bukan di line yang biasa aku naik dan bukan di line utama di bandar. sampai di Itaewon, aku ambil exit no. 3 dan terus jumpa kedai kebab turkey. siap cakap melayu lagi dengan aku "ayam ka, kambing ka?". amekkau!!! haruslah aku pilih kebab kambing extra pedas.


kenyang gile makan kebab kambing ni

then aku jalan-jalan lagi cari masjid di Itaewon. nasib baik sangat terjumpa dengan orang pakai baju merah, tourist informtion. so dia kasi map lain special untuk ke masjid. senang je nak cari, tak tricky pon. terserempat dengan satu keluarga melayu di masjid tu. 












di Itaewon kebanyakannya kedai turkey. kedai halal lain pon ada. tapi kedai halal korean food je takde. kalau ada, itu dulu aku terjah. hehehe... dan, of course ada banyak kedai runcit international. 






then aku jalan-jalan mencari Itaewon market, tapi kedai-kedai dia sama je konsep macam Dongdaemun dan Namdaemun. 







habis ronda semua, aku terus ambil train ke Insadong. siap salah turun station lagi. so kene patah balik ke subway station dan naik train lagi dan turun di next station. Insadong banyak kedai antik dan kedai makan tepi jalan. or maybe sebab dah nak malam, tu yang kedai makan macam stall tu banyak bukak. 

bangunan ape ni?







jalan punya jalan, aku terjumpa dengan satu park ni, ramai sangat orang dan ramai pelancong singgah. rupanya itu dataran independence Korea. (dataran merdeka ke?).

kubur sapa la kat dataran ni

huraian kemerdekaan



then aku ambil train ke namdaemun. nak cari hadiah untuk ayah. jalan punya jalan, hadiah yang dicari tak jumpa-jumpa. then aku jalan lagi ke myeongdong, manelah tau ada. tapi takde jugak. so terus aku jalan-jalan ke menuju ke arah bus stop. sebelum sampai bus stop, nampak ahjumma jual bahulu kacang merah ni. nampak sedap je sebab dia baru angkat. so beli sebeg, KRW2,000.


lepas tu ambil bas dan balik rumah...

5 comments:

cipieayu said...

salam..terfollow plak blog ni..nice travellogues..nk bgtau, kt itaewon tu ada restoran korean food halal..muree korean muslim food..sedap gak food dia

aliaaroslan said...

@cipieayu salam. thanx for following my blog... next time akan nak pergi lagi, akan cari restoran muslim makanan korea tu. thanx for your info :)

Kg Oren said...

salam. Just came back from Seoul winter. Area Itaewon dah byk resto halal compared to 4 years ago. Tried Muree n the food was ok but a bit pricey. Siti Sarah offered Indo food n packed wth Mlysian during my visit. Cheaper food ada kat Resto Pak India few doors away fr the mosque. For travellers, highly recommended to purchase M-card for the subway hrga 40k won for 5 days inclusive to n fro Incheon Airport.

Kg Oren said...

salam. Just came back from Seoul winter. Area Itaewon dah byk resto halal compared to 4 years ago. Tried Muree n the food was ok but a bit pricey. Siti Sarah offered Indo food n packed wth Mlysian during my visit. Cheaper food ada kat Resto Pak India few doors away fr the mosque. For travellers, highly recommended to purchase M-card for the subway hrga 40k won for 5 days inclusive to n fro Incheon Airport.

aliaaroslan said...

@Kg Oren thank you so much for your useful information. so far I have no problem with food since I can cook at home once I'm back from jalan-jalan during the day. di namdaemun pon ada kedai kebab halal :)