Monday, July 9, 2012

Seoul, Korea : Day 10 - 8 Views of Bukchon, Bukchon Village

 pergi jalan-jalan cari photo spot ni mother tak ikut. aku mulanya dengan penuh confident boleh cari semua dengan senangnya.maklumlah, peta pon dah diberi. kata surveyor. bajet senang sambil bersiul boleh jumpa. tapi, memang tricky gile. sebab kadang tu tunjuk kat peta macam lorong, rupanya jalan besar. then tunjuk kat peta ingatkan jalan besar, rupanya lorong.

8 views of Bukchon highlights  the distinctive neighborhood of Bukchon. kalau ada kawan-kawan korean, dan diorang berasal or tinggal di Bukchon village, maknanya diorang ialah dari keturunan baik-baik, kaya raya lagi kacak dan chantik. so boleh guna konsep Kaya-Kacak-Terpelajar.

Bukchon ni berhampiran dengan SungKyunKwan Uni. so pada zaman dolu, semua pegawai kerajaan study di SungKyunKwan, kerja di Istana (Bukchon in between 2 main Palaces, Cheongdukgung and Gyeongbukdong Palace). memang elite tempatnya.

dari Seoul Station, aku ambil subway ke Chungmuro (Line. No. 4) dan kemudian tukar ke Line No.3 dan berhenti di Anguk Station. haritu kan aku dah ambil map siap-siap so tak perlu singgah ke tourist information centre untuk ambil map lagi.

pelancong punyalah ramai. maybe sebab hari Ahad. pelancong merata datang. orang Korea pon ada jugak. maybe aktiviti hari minggu kot, bagi diorang.

mintak maaflah, tak reti ambil gambar. so terimalah 8 Views of Bukchon Village...

View 1 - Panoramic View of Changdeokgung

View 2 - Arts and Crafts Street in Wonseo-dong


View 3 - The Picturesque neighborhood of No. 11 Gahoe-dong

View 4 - The hill, No. 31, Gahoe-dong

View 5 - Downhill Alley, Gahoe-dong

View 6 - Uphill Alley, Gahoe-dong

View 7 - No. 31, Gahoe-dong

View 8 - Stone Stairs Alley, Samcheong-dong

total time taken - 4 hours (siap sesat bagai...)
hasil - sunburn tangan dan kaki. nasib baik pakai topi.

2 comments:

en_me said...

mengah tak panjat tangga tuu.. ehhheee

aliaaroslan said...

@hajiMete tangga, bukit. memang mengah... hehe