Friday, July 31, 2015

Mana anak-anak moment?

Kelmarin, aku balik dari kerja, aku nampak moment tengah landing baek punya depan rumah. Sampai je depan pintu rumah, aku nampak 2 ekor anak-anak moment. Haritu dia beranakkan 3 ekor. So aku bajet mesti si moment ni penat bawak 2 ekor, so dia postpone sekor. Tapi aku tak berani lah nak usah ke pegang ke anak-anak moment tu. Nanti dia bawak lari lagi. Dahla comel nak mampuih. Yang ada westlife dengan shoshi aje. Abba takde. Abba yang paling banyak putih.

Sekali, semalam pagi, ada semua tiga-tiga ekor anak moment tu. So bersatulah mereka sebagai kelorga.

Namun, semalam petang lepas aku balik dari office, tinggal sekor je anak dia. Aku tak sure lah yang tu westlife ke shoshi sebab dua-dua ialah disusun on top of each other dan dua-dua warna oren, supposedly westlife yang paling banyak oren. Tapi tak clear lah mana satu. Sampai ke pagi tadi, memang sekor lah anak moment tu. Mane dia tinggal lagi 2 ekor tu aku tak sure.

Haritu agak lama jugak dia sorok anak-anak dia, lepas dia bawak lari raya ke-4.

Aku dah tukar kotak dia, dan lapik kain baru. Tapi nampaknya dia lebih minat tidur atas simen. Maybe sebab panas ko sekarang.

Kita tunggu petang ni ape jadi.

Thursday, July 30, 2015

Sambal pojaan hati.. Yeke? Nah resipi dia.

Sabtu lepas kan aku buat nasi lemak. Lepas tu si mak buyung Maisarah asyiklahhhhh cakap "sedapnya sambal nasi lemak ko tu longggg. terbayang-bayang ni...". Kesian lak aku baca whatsapp dia tu.

Lepas tu dia plan nak datang rumah selasa kelmarin, nak berbuka puasa sama-sama. Tapi kami semua tak puasa pulak selasa tu. So aku suruh dia beli barang dan hantar ke office aku, dan malam tu aku pon masakkan lah sambal untuk dia.

Aku masak sambal ikan bilis kentang untuk dia, dan sambal ikan bilis tempe untuk aku. Aku kasi sebekas sambal ikan bilis tempe kat dia gak untuk husband dia makan. Aku dengan zul je kaki makan tempe. Sebab tu kulit aku mulus. eh??? hahahahahaha ok bye.

So cemanakah aku masak sambal pojaan hati ramai tu?



Bahan-bahan :

15 biji kentang saiz kecik (macam saiz bawang besar tu)
1 kg ikan bilis halus
4 peket tempe (garam dan kunyit)
1 bekas sederhana sambal kokomo (gambar ada kat bawah)
30 biji bawang merah (kengkadang panggil bawang kecil) *
3 labu bawang putih *
3 biji bawang besar *
3 saiz ibu jari halia *
25 tangkai cili api *
Garam 2 cubit je
2 cups air asam jawa
2 sudu besar gula (atau adjust secukupnya, ikut kepedasan yang dimahukan)
Minyak masak secukupnya untuk menggoreng dan menumis.

Kedahnya :

  1. Bahan bertanda bintang * dikupas, dan blend. Kalau rajin boleh lah tumbuk. Aku blend je. Oppsss pemalas.
  2. Ubi kentang dikupas kulitnya, potong halus-halus saiz duit 50 sen lama. Dan digoreng sampai masak dan garing.
  3. Tempe dipotong halus-halus jugak, saiz duit 50 sen lama jugak, bubuh garam + kunyit, goreng sampai masak dan rangup.
  4. Ikan bilis dibasuh, toskan dan goreng sampai garing. 
  5. Panaskan baki minyak goreng ikan bilis tadi. 
  6. Dalam baki bekas minyak goreng ikan bilis tadi, tumis kan bahan-bahan bertandan * yang telah diblend / ditumbuk tadi. (kalau baki minyak goreng ikan bilis tu tak cukup untuk tumis, tambahkan minyak)
  7. Goreng sampai semuanya garing dan naik baru. Kalau blend bahan-bahan * tadi, kena tumis lama sikit sampai kering airnya. 
  8. Setelah garing, masukkan sambal kokomo dan gula. Kena masukkan gula terus, nanti sambal akan jadi cantik merah berkilat. Goreng sehingga cili masak. Camne nak tau, biasanya kalau style aku, sampai minyak dah naik dan berenang-renang di permukaan sambal (pecah minyak), means cili dah masak. 
  9. Masukkan air asam jawa. Masak lagi sehingga sambal kering. 
  10. Masukkan garam. Aku tak pakai banyak garam sebab ikan bilis tu dah masin. Tapi terpulang, adjust ikut selera masing-masing. 
  11. Bila sambal dah kering dan merecik-recik macam kita nak tunggu rendang kering tu, maksudnya dah siaplah sambal kita tadi. So, boleh offkan api. 
  12. Dalam 1 bekas besar, combinekan ikan bilis dan kentang. Dalam lagi 1 bekas, combinekan ikan bilis dan tempe. Maksudnya aku agak-agaklah banyak mana nak bahagikan ikan bilis tu di antara kentang dan tempe supaya mixture nya sama. Ewah, mixture macam buat kek pulak. 
  13. Lepas sambal dah sejuk, tuangkan sambal ke dalam kedua-dua bekas tadi - bekas kentang dan tempe yang dan campur ikan bilis. Gaulkan dengan perlahan supaya sambal sebati dengan kentang ikan bilis dan tempe ikan bilis. 
  14. Masukkan dalam bekas yang nak disimpan. Siap.

Layan gambar pulak ok.

inilah sambal kokomo yang digembar gemburkan itu


kentang goreng

tempe goreng garam kunyit

ikan bilis goreng

sambal di ambang dia meletup-letup, kalau terkena tangan letupan tu memang menjerit woi. nampak minyak berenang? takpa, kita guna minyak sayur.


dah gaul dengan sambal. barisan atas - sambal kentang ikan bilis. barisan bawah - sambal tempe ikan bilis.

Warnanya tak merah mak ngah sangat. Aku suspect sebab kentang tu kan warna cerah, tempe pon sama. So macam dia even outkan warna-warna tu. Ke? Mohon komen dari pakar masakan semua.

p/s: Sangat sedap tahap dewa kalau makan dengan nasi panas-panas ataupon roti. ataupon roti canai. ataupon lempeng.

p/p/s: ataupon enak dimakan begitu saja.

Yang penting, mother kata sedap dan mak buyung boleh makan ni setiap hari. Kalau habis stok nanti kasitau ok, aku masak lagi.