Monday, February 17, 2014

Tiba tiba nak promote Skin Food dan Faceshop

Ahaaa.. Previously, di zaman study until beberapa tahun lepas di kala tak kisah or tak ambil kisah or malas nak concentrate pasal penjagaan kulit muka, aku just pakai pencuci muka, dan toner + cream. Toner + cream tu bila ingat or bila mother tanya dah pakai ke belum. Masa tu tak kisah sangat sebab kerja memang selalu berjemur kat panas bila ke site dan mengajar di site. Aku pernah pakai SK-2 bagai. Punya lah menyimpan duit dan beli SK-2 tu dengan harapan boleh mendapat kulit muka yang ok dengan effortless. Ewah, kau ingat kau fazura nak flawless dengan effortless.
Then bila dah pakai SK-2 selama 1++ year dan tak nampak kesan, aku pun stop dan tukar kepada beberapa local product. Try 2-3 bulan, tak nampak kesan then tukar. Sampaikan aku ke Korea buat pertama kalinya pada July 2012 dulu. Mother suruh pakai pencuci muka cap Daiso yg harganya KRW2,000 = RM6 dan BB cream + compact powder Faceshop. Masa tu perubahan nampak sikit-sikit. Happy dah masa tu sebab bila pergi site, dah tak sunburn teruk gila macam sebelum-sebelum ni. Pada masa yg sama aku dapat banyak free sample dari faceshop dan skin food during that trip. Then bila aku ke Korea lagi pada December 2013, aku borong toner, emulsion, etc dari Skin food untuk pores control. Since then aku dah guna these products, muka aku dah tak mudah burn dan pores makin kecil so muka tak mudah or teruk berminyak compared to dolu-dolu. Happy happy happy.
Make up pulak aku pakai light-light je dan aku guna mix of skinfood dan faceshop products. Kalau ada orang tegur or tanya cemana boleh muka aku nampak cerah dah ok, aku cakap aku guna barang2 penjagaan kulit muka dan make up mix of skin food dan faceshop. Korean sangat kan. Hehehee. But it works for me.
So far takde allergic reaction macam masa aku pakai compact powder Lancome dulu. Aku pernah pakai jugak Estee Lauder punya barang makeup tapi after certain period of time, muka gatal2 - allergic. Maybe dia tak compatible dengan muka aku yg memanjang kena jemur ni.
So now, kalau aku pergi site, especially dengan duration lama, balik dari site konfem sunburn. But bot as bad as before. Of course aku pakai topi supaya tak burn super teruk. So balik dari site, aku akan tunggu sehari dua kasi muka relex dan forming of kulit mati. Then aku akan operasi cuci muka kaw2 punya. Then scrub kaw2 punya. Then cuci mild2. Then pakai mask yang berair-air punya yang dalam peket tu. Selang 2-3 hari baru aku pakai yang peel-off mask punya untuk tanggalkan sel kulit mati dan white n blackhead. In the mean time, pakai macam biasa daily facial wash, toner, emulsion, cream, etc etc.
Kemain lagi tips. Tapi memang kena try an error nak tengok mana yang matching dengan kulit sendiri. This is thru my experience yg memang kerjanya berjemur je.


0 comments: