Thursday, May 27, 2010

peluang : chances

semalam pagi, ada Ikram explore race. aku join menggantikan sorang lagi lecturer lain yang tak dapat nak join event tu. so kitorang represent SABE, school of architecture and built environment. kitorang tak menang pon, tapi dapat tempat ke-3 keseluruhan (dari 8 group), dan dapat completekan semua task yang diberikan.

task 1 : tough twister. ala2 she sell sea shell on the sea shore punya style.

task 2 : puzzle of an elephant.

task 3 : word sudoku (my favourite!!!)

task 4 : jigsaw puzzle.

task 5 : dance (pocho-pocho).

overall = best!

petang pulak, ada interview for the post of new lecturers for geomatic engineering. dari 10 candidate, yang confirm datang 7 orang. lagi 3 orang tu kasi alasan macam-macam. kat kampung la, ada hal lain la. tapi sorang tu aku boleh la nak maafkan pasalnyer die kat kampung die kat sabah. tapi, kalo aku la, kat mana pon interview aku akan pergi kalau aku betul-betul nak kerje tu. yelah kan, takkan ko anta resume, saje2 je kan. takkan takde niat nak kerje yetak. kalo takde niat nak kerje, baik takyah anta.

so semalam interview start pukul 2.00pm. ada 2 candidate yang berturut-turut. then aku tunggu candidate yang ke-3. lepas tunggu 20 minit (baik kan aku?), terus aku call candidate tu. boleh die cakap "alamak, sorry la saya tak dapat nak datang la". aku cakap, pasal ape yang ko tak tepon balik kasitau? (oh, nada lebih korporat lah harus kan). alasan die kasi, takde no fon la. abestu, yang semalam aku call ko tu, kan ke keluar nombor fon aku. ape kejadahnye ko takde no fon? hangin ok! then candidate yang lepas tu pon datang. teruskan lagi interview. lepas dari tu, tunggu punya tunggu, takde lagi yang datang. aku call lagi candidate-candidate yang lain, sumanya tak datang. so, dari 7 orang yang confirm, cuma 3 orang yang datang. lagi 4 orang tu sumanya ampeh! (sorry to say la kan). common la, kalo ko dah bagi kata confirmation nak datang, datang ler. kalo tak dapat datang, call la kasitau. boleh pulak ada yang cakap cani bila aku call diorang "boleh tak set up interview hari lain?". banyak cantik ko? aku yang interview ko ke ko yang interview aku ni? serius weh, korang dah terlepas chance! walaupon belum tentu ko dapat kerje kat sini, atleast dengan datang interview, ko boleh dapat experience interview. dahla korang tu fresh graduate, ingat senang-senang ke ko nak dipanggil interview. cuba tanya orang lain, sapa yang first time anta resume terus kene panggil interview? boleh bet 1:10 orang la kan. kebanyakan member-member aku yang anta resume, sumanya sampai 5-10 company, then baru kne panggil interview. dengan ekonomi sekarang yang "ekonomoney" ni, korang ingat senang ke nak carik kerje. atleast kalaupon tak dapat kerje ni, atleast bila next time ko dipanggil interview, bila interivewer tu tanya berapa company ko dah pegi, boleh la ko cakap at least 1 company kan.

aku tak faham orang (eh, ke lebih tepat untuk direfer sebagai "budak-budak") zaman sekarang ni, kenapa pesen diorang cani.

0 comments: