Wednesday, June 8, 2011

kaki

semalam ialah hari patah kaki sedunia. untuk aku lah of course. kenapa? sebab dari pagi sampai tengah hari, aku dengan officemate yang lain, architect, site supervisor dan main contractor ialah buat building inspection kat bangunan baru, yang bakal jadi main building untuk school aku. ada 4 floors semuanya, ada berapa puluh bilik + studios + CAD labs + equipment labs + bilik lecturers, etc. serius berapa jam daaaaa kitorang spend masa telek satu-satu bilik setiap bucu segala bagai. sampai lah ke tengah hari.

adegan budak kelaparan + kaki nak tercabut
by the way, kitorang panggil bangunan baru ni Tadika sebab dia warna warni dan ada lukisan bagai. serius menarik. sapa datang ikram nanti, jangan salah anggap pulak ingatkan ikram ni ada internal tadika. hehehe..

settle building inspection, semua furnitures dan barang-barang studio segala pon dibawa masuk. masa ni dah takyah cek dah sebab dah ada orang yang cek. so kami pon decide nak pergi lunch sebab masing-masing muka dah berkerut menahan jus gastrik yang dah naik ke ulu hati tersebut.

masa tu, salah sorang officemate hantar text kat aku, minta aku ganti dia invigilate exam petang tu sebab dia demam. mula-mula dia nak ambil half day aje dan datang kerje petang, tapi tak larat sangat dia kata. so aku pon setuju aje since petang tu takde meeting or appointment dengan student or boss.

lepas lunch terus bergegas ke dewan exam, multipurpose hall (MPH). masuk aje hall, tengok-tengok semua kertas dah siap susun. so sempat lah duduk kejap borak-borak dengan member-member lain. cukup time, baru kasi student masuk hall. penuh hall tu.

bila exam start, kene kutip attendance slip pulak. sambil kutip tu kene check matric card diorang untuk make sure muka sama dengan yang tukang ambil exam dan exam slip diorang sama dengan paper yang diorang ambil masa tu. then aku minta kebenaran nak keluar sekejap dari chief of invigilators untuk solat zuhur. settle semua, masuk balik dalam hall dan tolong chief invigilators untuk tanda attendance di attendace sheet.

sebab hall tu besar dan student ramai gila, bila student tu siap jawab paper, diorang akan keluar dari hall. so kami (invigilators) kene kutip paper diorang yang dah siap tu. then susun ikut subject.

habis semua paper, kami kene kira paper tu cukup ke tak ikut attendance dan ikut subject. tiba-tiba, ada 2 paper yang tak cukup ikut attendance. cari punya cari, habis semua subject lain punya envelope pon kami buka. tiba-tiba, ada sorang member yang terperasan ada satu paper dah dikutip dari atas meja. hapeeee daaaaa... tapi, still ada satu subject yang tak cukup paper lagi. check lagi satu-satu attendance slip dengan senarai attendance. then terjumpa satu attendance slip yang terlebih. aku terperasan yang attendance slip tu bukan untuk subject yang terlebih paper tu. so cari balik paper tu, jumpa. settle semua.

exam habis pukul 5.30. biasanya by 5.45pm dah settle kerje semua boleh balik. tapi, sebab adegan tersalah-salah susun tu, pukul 6.20pm baru kami bersurai.

sampai rumah, kaki dah lenguh tahap dewa. malas nak masak pulak. goreng nugget aje. layan nora elena then gemilang (ulang tayang). masa nak tidur layan innocent steps sambil tertidur baca journal. ngeh ngeh ngeh.

4 comments:

bujal X said...

hoih~~banyak gila kunci??

aliaaroslan said...

@bujal X

kunci bilik-bilik. tapi satu aje bilik saya :)

Shiema said...

teringat adegan amik exam kat uitm dolu2. matrik kad + slip kedatangan

aliaaroslan said...

@Shiema

tapi budak skrang kalau nak meniru pon cara kelakar.