Friday, June 27, 2014

Pasal ikan

Ikan ape? Ikan-ikan emas I ols lah...

Alhamdulillah so far semuanya masih happy bersama-sama di dalam aquarium tu. Nasib baik dah beli batu warna warni so rasanya diorang happy kot.

Aku duk tanya-tanya kat orang kedai jual ikan tu, boleh ke campurkan ikan emas dengan ikan lain. Dia kata, tak boleh sebab ikan emas ni lembut.

Tapi so far alhamdulillah ok jek mereka berkawan dengan ikan kecik-kecik yang Sofea belikan untuk maklong dia ni haritu.

So, ape lagi ikan lain yang boleh join sekali ikan emas ku itu? Or, I should stick with ikan emas je semua tapi beli yang jenis lain-lain.

Erm... pasal guppy pulak, haritu beli 6 ekor, tingga seekor aje. Yang lain dah mati. So yang sorang tu dia syok la duk dalam bowl sorang-sorang. Aku syak, mesti dia dah kerjakan kawan-kawan lain sampai mati sebab nak konker bowl tu. Hahahah kemain syakwasangka kau Aliaa. Guppy ni terkenal sebagai ikan longkang. Warna cantik dan boleh hidup kat mana-mana je. Patut ke aku tambah balik guppy tu?

Dan yang paling lama sekali bertahan alhamdulillah, since January haritu aku beli, ialah ikan laga ku itu. Biru dan merah warna diorang tapi of course tak boleh kasi duduk sekali. Aku beli bekas kecik yang ada penghalang tengah tu. Yang tu memang hardcore. Baek punya survivor.

So untuk present day tahun ni, silalah hadiahkan saya ikan emas china yang harga RM75 itu.


0 comments: