Friday, June 13, 2014

Oh my guppies

Masa first time bela guppy, bertubi-tubi mati. Asal beli je, mati. Sampai lah ada sehari tu aku beli ikan kecik-kecik warna oren kat downtown jalan reko. Sekali pakcik tu cakap, ikan ni tak boleh semua air baru. Kena half air lama half air baru.

Patutlah. 

Sebabnya, air guppy tu selang 2 hari aku tukar. Basuh semua bekas sekali then ganti SEMUA air baru. 

Lepas tu dah ok. 

Tapi lepas tu aku tambah ikan emas. Then mungkin sebab cuaca panas, ada ikan guppy dan emas yang mati. Sofea siap gantinan dengan 12 ekor ikan kecik- kecik lagi.

So now dah beli aquariun besar sikit. Tapi orang ikan tu tak suggest campur ikan emas dengan ikan lain. So aku asingkan. Guppy aku letak dalam bowl. 





Jap, guppy kena ada mesen oxygen ke macam ikan emas or ikan-ikan lain?

2 comments:

@ju said...

tak jadi ke bela hamster aliaa?...tak payahlah....leceh....nak kena mandi seminggu sekali....habuk kayu kena tukar selalu...kalau tak busuk....tu ada sekor kat rumah akak tu...dah malas nak jaga...tapi kesian pulak bila menengokkan muka dia tu......

aliaaroslan said...

@@ju sebab mengenangkan saya tak berapa nak rajin buat benda-benda tu yang kensel nak bela hamster. sebab nanti kesian hamster tu tak cukup makan sebab saya terlupa kasi makan. aduhhh