Friday, July 22, 2016

Diving Perhentian 2016 : Day 2 : Tokong Laut, Ship Wreck & D'Lagoon

Hari ke-2 scuba diving trip di Pulau Perhentian, aku sangat look forward. Sebab kami akan dive more than 18 meter. Kalau ada OW license, maximum boleh dive 18 meter sahaja. Untuk AOW, boleh dive sehingga 30 meter. Exciteddd. Lagipon, dive site tu, tokong laut namanya, digembar gemburkan banyak anemone - rumah nemo. So semangat nak tengok ni.

Ape-ape hal, pagi tu nak kena breakfast power. Maklumlah, 3 dive harini.

compulsory eating photo.
Lepas dah check equipment semua, kami terus naik bot ke dive site. Lebih kurang 40 minit jugak nak sampai ke tokong laut tu dari coral view. Ombak kuat, terpelanting duk atas bot.




 

Sampai aje kat dive site, terus buat backroll. Dah tunggu semorang dah masuk air baru turun sam-sama. Fuhh excited aku. Layan gambar dive site pertama untuk hari ni, tokong laut.

























pink tu aku lah




busy nak selfie








nemo dan rumahnya, anemone












Maximum depth kami turun kat tokong laut ialah 27 meter. Tapi masa aku tengah lepak-lepak buat safety stop 5 meter, aku tengok semorang dah takde, tinggal aku dengan Abg Syed aje. Pastu tetiba aku kena tarik ke atas. Maksudnya, tank aku dah habis oxygen, itu yang ditarik naik ke atas. Tapi, rupanya aku dengan Abg Syed yang last naik atas. Orang lain semua dah naik dulu.

Lepas tu, kami berhenti lunch dulu. Fuhhh penat dan kelaparan. Aku order nasi goreng pineapple.

comel kan sis? muka dah start sunburn

Masa ni muka dan tangan dah start sunburn. Mana mana tak sunburn. Duduk atas bot mane pakai topi semua. Sunblock pon tak pakai, sebab sunblock tu akan rosakkan corals. Muka pedih sendiri tanggung. Hahaha.

Lepas lunch dan rest, kami pon bersiap-siap untuk next dive. Dive site ke-3 ialah ship wreck. Ada 3 biji bangkai bot besar polis. Kali ni dive lebih kurang 15-18 meter depth.




ikut tali nak turun













amboi, lepak nampak


bergaya cikgu



















Syok gila kat ship wreck tu. Banyak sangat gambar sampai tak tau mane satu nak upload dan banyak betul rekod video. Lepas tu kami naik dan rest kejap. Get together dengan geng OW dan turun ke dive site ke-4, D'lagoon. 

Kat d'lagoon ni, sebab ombak kuat, ikan tak banyak dan visibility kurang. Kami geng AOW buat underwater navigation test. Yang AOW buat dive biasa. Lepas 20 minit, kami together underwater dan dive sama-sama.

our boatman yang otai habis



cemana tak sunburn?




yezza jumpa nemo lagi


kak niza getting better

betulkan BCD dan weight liyana

improved buoyancy. dah tak cecah seabed yezza...

getting familiar with instruction underwater



macam brain kan

ikan ape ni?





dive buddy. kak niza pegang tak lepas tu






kepenatan. nak balik dah

balik petang tu, sempat snorkling kejap kat area tepi dive shop tu. Lepas tu naik chalet, mandi solat semua dan rest. Malamnya kami dinner sama-sama kat restoran di coral view tu. Kesian kat Eda sebab dia pening gila, mabuk teruk sangat. Ombak kuat dan bot kecik. Memang kalau orang tak tahan boleh mabuk.


Esoknya last dive sebelum balik...


0 comments: