Friday, November 27, 2015

Next peak, Angsi : 21 November 2015

Angsi ni untuk aku, dekat di mata dan hati, jauh di kaki. Nape aku cakap camtu? Angsi ni dia terletak di Negeri Sembilan. Nak naik dia boleh ikut 2 jalan, ikut bukit putus atau ulu bendul. Ulu bendul ni entah berapa kali lah aku dah pergi. Pergi camping entah berapa round, pergi mandi sungai aje pon dah berapa round. Tapi tak pernah nak naik si Angsi ni.

Tu yang aku cakap dekat di mata dan hati, jauh di kaki.  Finally, aku sampai jugak alhamdulillah.

Aku bertolak dari rumah jam 6.30am. Pagi tu aku goreng speghetti dan drummet ayamas. Bawak bekal siap-siap senang nanti tinggal makan aje. Seperti biasa aku belasah twiggies 2 ketul untuk breakfast dan minum air. Janji dan berjumpa lin and gang kat RnR Seremban, kami ikut plus highway. Shah gerak dari langat ikut highway lekas. Kami exit kat Senawang dan terus hala ke ulu bendul. Jumpa semorang kat ulu bendul jam 7.45am macam tu.

highway view di awal pagi

Gambar perjalanan mendaki memang takde yang aku snap.  Sibuk termengah sana termengah sini, sibuk kejap hike laju kejap slow. Bila laju tu biasanya sebab geng depan dah jerit suruh cepat, ada orang nak spray dan tiger bal,. Alhamdulillah takdelah membantu banyak, tapi boleh lah bantu hikers lain yang cramp dan kena sengat lebah.

Lepas hike dalam 3 jam setengah, sampailah kami ke puncak. Dengan kelaparan, terus makan. Habis makan, ambil gambar. Selfie dan tak selfie. Layan gambar la ek. Kitorang naik ber-6. Macam biasa bila sampai atas, konfem berkenalan dengan ramai orang. Tu yang best tu.

View dari peak

si lin siap masak burger wei

mohammed ni x-student aku kat IUKL. Dia pon dah macam orang asli suka masuk hutan.
Kami start turun jam 2.30pm macam tu. Turun dan turun dan turun. Alhamdulillah semua selamat sampai bawah. Lepak kejap melepas lelah walaupon time tu dah start hujan, then mandi dan tukar baju di toilet. Solat kat surau dan lepas settle semua kami pon bertolak keluar dari hutan ulu bendul tu.

Singgah makan malam kat kedai tomyam di area Senawang, borak borak etc. Semua muka kepenatan, tapi puas hati.

Lepas tu semua berpecah balik ikut haluan masing-masing.

InsyaAllah, ada rezeki kita jumpa lagi, Angsi.

sweet tooth said...

wah... ramai jugak hikers kat puncak tu... dr 6 jadi ramai :-)

aliaaroslan said...

@sweet tooth kenduri ramai-ramai kat puncak. best, kak...