Thursday, June 25, 2015

Ramadhan tahun ini

Post cliche sangat kan. Hahaha, hidup penuh dengan drama katanya. 

Anyway, so far alhamdulillah, dengan izin Allah kita dah berpuasa selama 8 hari. Syukur syukur syukur alhamdulillah. 

Masa sahur hari ke 7, aku dah capai tahap tak tau nak sahur apa. So aku just minum air aje dan doa banyak-banyak sepanjang hari supaya aku tak kena gastrik. Alhamdulillah, tak kena n sempurna puada haritu insyaAllah. 

Tapi, harini, start dari sahur dan sepanjang hari badan berangin aje. Lepas sahur, which yg aku siap goreng nasi panas-panas sebab nak naikkan selera makan, angij terus naik sampai tekak. Aku releks, lepas subuh aku releks kat couch dulu sebelum mandi dan bersiap ke office. Tak lama tu hilang angin tu. 

Tapi sampai je kat office, berangin balik perut, keep on sendawa n kent**, nasib baik boleh jalan laju-laju keluar bilik. Hahahaha. Sampailah ke petang. 

Lepas berbuka, aku makan dan dah tak rasa perut berangin lagi walaupun agak kerap kent**. Aku ingatkan, ha, baguslah, taklah angin trap dalam badan. 

Taaaaaapiiiiii tadi bila balik rumah, lepas solat dan terawih, duk berkemas-kemas dapur dan lap meja bagai segala, ternampak lah kacang cap ngan yin kat trolley makanan. Tadaaaaaaa segalanya terjawab. 

Perut aku berangin sebab malam semalam sebelum tidur aku kunyah-kunyah kacang ngan yin tu. Amekkaw, makan kacang sikit, efek dia sepanjang hari kauuuu. Hence, thia blog post. 

Pengajaran, tak boleh makan kacang sangat-sangat masa berpuasa. Ini memang untuk diri aku yang bangsa badan suka trap angin. Kalau mengurut mother or orang lain, even mengurut diri sendiri, konfem akan sendawa angin macam terlebih angin dalam badan. 

Kan best kalau sendawa banyak-banyak, berat badan pun turun banyak-banyak. Masalahnya, angin mana ada jisim! It is chemistry all over again. 





0 comments: