Thursday, December 11, 2014

May in Korea 2014 : Day 5

Busy sungguh kami kesana kemari hari ke-5 di Seoul. Kemain lagi susun itenary nak jalan merata-rata. Beg luggage kecik jangan dilupakan, senang nak shopping ni. Hehehe...

Pagi-pagi lepas breakfast di guest house, kami terus ambil taxi ke Edae, ataupun nama panjangnya Womens Ewha University. Misi utama, nak shopping handbag. Aku kan cheapskate. Haruslah beli handbag murah-murah je tapi yang tahan lasak you all.

sebelum menapak turun


seriously memang jenuh nak memanjat naik kalau balik

Jangan cakap aku, dengan Widad dan Alim sekali sama naik beli handbag dan bag. Range harga yang kami beli between KRW10,000 to KRW30,000. Tapi handbag aku semua KRW10,000, dalam RM30 camtu. 

fashion handbag dia warna warni

alim tahan sejuk


kedai kasut belakang kitorang belah kanan tu memang best-best kasut dia. tapi memang dia tak nak kasi discount banyak sangat. sandal leather aku beli tu siap boss dia sebut leatheRRR dengan R yang sangat strong

Lepas dah beli kasut, sandal dan handbag, kami berhenti mewaffle dan mengopi. Kedai waffle ni menyorok kat celah bangunan lain. Tapi waffle dia sedap you all! Tak menyesal kami follow signboard dia. 





kami order set ni. harganya KRW13,000. Kenyang gile!







Settle makan minum, kami jalan-jalan lagi kat area Edae tu. Rasa muda je sebab kebanyakan orang lalu lalang pon budak muda. Student university lah katakan. 


Womens Ewha University. Maleh nak menapak masuk. jauhhh

again, memorial yang boat karam tu
Lepas tu kami singgah ada 1 kedai bag ni. Memang best-best bag dia. Sporting dan sangat friendly owner dia. 




Lepas tu kami terus naik subway ke  Dongdaemun. Alim dah termimpi-mimpi nak beli kasut dia.




panas terik boleh tahan.

Kami teruskan misi mencari dan membeli kasut yang berharga murah dan terus dari kilang. So kami masuklah ke celah-celah lorong yang menjual kasut secara borong dan murah. Cari punya cari, ada beberapa kedai yang kami singgah dan beli. Gambar kat bawah ni kedai last yang kami singgah. Owner dia siap berlari pergi carik kasut dan saiz yang kami nak dalam store. 





Kali ni best shopping kasut sebab style kasut yang keluar ialah untuk cuaca yang sesuai macam kat Malaysia. Maklumlah masa tu nak dekat summer. Dan baru kitorang tau, sebab diorang ni supplier, business diorang start as early as 4am in the morning dan jam 1pm dan tutup.

Actually ada lagi beberapa pasang kasut yang takde dalam simpanan dia. So dia suruh datang balik esoknya untuk ambil.

Lepas tu kami terus ambil teksi dan balik ke guesthouse. Kami agak banyak bergerak dengan taxi sebab pi mai pun harganya lebih kurang. Kalau naik subway, sekali swipe dia dah charge KRW1,200. Kalau 4 orang dah KRW4,800 dan kena pergi naik turun subway station. Kalau taxi akan start dengan KRW2,200 dan naik as the distance go, tapi yang bagusnya service door to door. Range kami kena charge pon dalam KRW3,500 ke KRW5,000.

Sampai di guesthouse, rehat-rehat kejap. Aku terus tukar kasut baru. Hahahhahaa gila. Then kami terus menapak turun ke Namdaemun market untuk lunch. 


kasut baru aku dan alim

cari kedai yang sesuai




kami makan nasi lauk ikan bakar dan sup ikan pedas dan telur pecah. kimchi dia haruslah sedap gila dan condiments dia yang lain pon licin kami kerjakan. alim makan nasi 3 mangkuk.


Lepas dah kekenyangan, kami jalan-jalan di Namdaemun market. 








bahulu kacang ke nama dia?
Lepas tu kami ke Hoehyeong underground shopping lagi. Nak beli lagi souvenir. Kebetulan pulak anak owner kedai tu a.k.a girlfriend Alim ada kat situ. So diorang pon exchange Kakao Talk ID. Kemain kan zaman sekarang. Bagus jugak kalau aku dapat adik ipar Korean. Boleh pergi selalu. Hahhahaaha




Oleh kerana hari masih muda, kami decide untuk naik ke namsan tower. Bukan mendaki ye, naik cable car tapi. Hehehee... Tapi nak ke cable car station tu nak kena menapak ala-ala mendaki sikit. 





kena panjat tangga sikit nak naik ke namsan tower tu


dah sampai
Mother rehat berlepakan, kami ronda snap snap gambar. 







lock sebesar iphone kau

ipad cover pon ada







Dah puas bergambar, kami pun turun. Rate untuk naik cable car tu KRW8,000 per person return ticket.

Kami rondo-ronda Myeongdong malam tu sebelum balik ke guesthouse.


widad menangis luar kedai

tutup pulak

alim kata kat sini lah kedai bakal mak mertua dia

as usual, mesti try kopi kat kedai yang berlainan

adinda mata tak nampak
Seriously memang hari yang kesana kemari. Penat tapi best. Nobody complains. And I got a lot of handbags!!!

4 comments:

Wak Lat said...

Salam. Hee sungguh meriah sakan ke korea kita.

Anonymous said...

huhuhu memang trip shopping ni tak lain tak bukan da..

aliaaroslan said...

@tiga lalat saje meriah kan suasana korea. hehe

aliaaroslan said...

@CT Humairah simpan setahun nak shopping kat sini. hehe