Tuesday, December 4, 2012

Winter in Korea - Day 2 - Seoul to Yongin

Date : 29 November 2012

flight kami tengah malam... so majority time kami tertidur bangun tertidur an bangun. dalam flight ada lagi sekeluarga melayu dan beberapa couple dan saya assume students malaysia yang belajar di korea. yang lainnya penuh dengan beberapa group travel tour dari malaysia ke korea.

maybe kebanyakannya nervous, mungkin juga first time naik flight. ada yang duduk free sitting sesuka hati dan ada yang dah cop tempat duduk lebih dari tempat sendiri (sebelah tempat duduk mereka sendiri) sebab nak tidur baring. tapi kebetulan flight penuh, so memang takde chance untuk mereka duduk lebih dari tempat duduk yang diorang dah book tu. 

muka budak excited dah lama tak travel


saya kena paksa mamat untuk ambil gambar saya. or else takdelah gambar saya...

menunggu before boarding

our hand luggages. 2 beg laptop, 1 cabin bag. itu winter jacket ku yang 3kg beratnya. ok, aku tipu.

dalam flight


mesti pakai kasut gagah kalini. maklumlah, winter kan...

lepas touch down, cepat betul cabin crew bekerja untuk keluarkan penumpang secepat mungkin dari kapal terbang. well, majority pon dah berdiri walaupon sign tanggalkan tali pinggang keselamatan belum dipadamkan.

keluar dari aircraft, sejuk terus menusuk ke tulang. kapten pon dah bagitau cuaca 1darjah. so terus pakai winter jacket. then jalan dengan perjalanan yang jauh untuk ke immigration area.

immigration sangat slow. even dah buka kaunter extra untuk foreign passport holders pon slow jugak. tapi kami releks aje. since dah pergi toilet siap-siap before beratur di immigration counter. settle immigration, terus ke bay bag untuk college checked in luggages. ambil luggages dan terus ke tingkat bawah sekali airport tu untuk naik train ke Seoul. train dari Incheon Airport ke Seoul ambil masa 55minit. 



masih muka berlagak tahan sejuk


belah kanan tu deretan peminat, kata mamat...

nak stylo je kan

cantik tak?

boringnya dalam train

mamat's first AREX experience

merentas sungai laut gunung dan sebagainya

tahan sejuk lagi?


sampai di seoul station, kami terus berjalan keluar dan ke station bas yang terletak opposite seoul station aje. rumah mother kan di Yongin. so kami perlu naik bas dari seoul station ke yongin. bus ride mengambil masa 1 jam atau lebih, bergantung pada trafik. masa tu jam 11pagi. so takde masalah trafik. 


cakap dah keluar asap. huahuahua. sejuk tak?

belakang tu seoul station
kami selamat sampai rumah mother jam 12.30pm. alhamdulillah. makanan dah menanti. mother dah siap-siap masak kari kambing sebelum ke kelas.

kununnya aku nak pergi ke office mother jemput mother balik jalan kaki sama-sama. tapi tergolek tidur lah pulak. sedar-sedar je mother dah ada kat rumah.

kan saya dah cakap, korea ni kampung saya yang ke-2 lepas UK. eh, belagak kau kan aliaa!!!

2 comments:

Dr Singa said...

ada soalan sebab malas nak gugel...
kena apply visa tak masuk Kolea ni..?

aliaaroslan2 said...

@Dr Singa tak perlu aply visa kalau stay sini untuk duration less than 3 months.

nak masuk sini pon diorang tak minta tengok return ticket.

boleh datang selalu. hehe