Thursday, March 19, 2009

kanak2 ku yg present FYP

Pic : kanak2 FYP

rasa macam nak ketawa tengok diorang dengan penuh neves present. tapi kutahan jugak.. kutahan JEBAT.. masuk aku bilik presentation, masing2 muka cuak + bercakap tak tentu arah.. macamlah nak present FYP ni dugaan paling besar dalam hidup.. bagi diorang kot.. diorang tak tau nanti kemudian2 nak interview kerje la, present nak dapatkan tender lah.. masa tu, rasa present FYP ni kacang goreng je.. sambil tutup mata n berjoget pon bleh buat.. haha

tapi budak2 yang grup aku nie, bagus giller.. tetiap minggu datang jumpa.. ayat standard diorang; "miss, sempat ke kitorang siapkan sebelum nak kne present ni miss.. takut lah miss.. nanti examiner tanye ape miss".. jawapan aku; "sempat.. jangan risau.. kalau stick dengan jadual n kerje yang saya suruh buat, mesti sempat.. mane saya tau examiner nak tanya ape.. bukan sy examiner yu all" (sambil buat muka menyampah kat diorang) lepas tu kitorang gelak2 kutuk2 orang yang tak siap lagi FYP masa tu.. padahal sendiri tak ingat, diorang pon tak siap lagi.. kwang kwang kwang...

so masa hari presentation tu, budak2 nie dengan penuh nevesnyer present.. tapi grup yang sebelum2 tu, aku jadi examiner, suma macam lack of knowledge.. tanya soklah putar ayat sket dah tak faham.. agaknyer nerves melampau batas kot.. so aku pon simplify soklan tersebut, ternyata bleh jawab pulak.. jangan kasi soklan susah2.. kesian kat diorang..

teringat plak taim2 aku kne present aku punya thesis dulu.. punya neves lah sepanjang malam n sepanjang hari kejadian.. mane taknyer.. aku dahla nama last skali dalam list, lecturer plak susun ikut list nama.. dahtu jadi orang yg last.. orang yang awal2 dari pagi sampai petang sumanya lebih masa kne viva.. suma kne hentam teruk. sampai nangis2 pon ada.. yang menangis itu lelaki OKKKKK... last2 sampai taim aku.. aku present, abeh present, lecturer tanya banyak2 soklan.. aku jawab aje (dengan harapan betul jawapan aku - iye ke??).. pastu dah.. aku rasa diorang tanya dalam 10 soklan je.. aku kuar, membe aku cakap; "aliaa, nape ko viva 15 minit je?" aku jawab; "yeke? entah.. diorang dah maleh tengok muka aku kot.. kata orang last.. nak cepat balik kot lecturer tu..".. kesimpulan di sini adalah : aku bernasib baik viva kejap aje... sekian..

so skrang dah jadi lecturer, barulah faham, knape kne viva. knape kne tanya soklan bertubi2. knape penting buat thesis n FYP. etc...

tapi yg aku tak faham, knape student2 skrang yang banyak kemudahan utk buat research, buat sambil lewa aje.. siap ada online journal, online paper n publication, library complete buku macam2, siap lecturer kasi buku rujukan lagi yu all.. aku dulu, jenuh kesana kemari cari buku.. siap pegi faculty of education kat sec. 17 kat intec tu lagi nak pinjam buku, berkubang dalam library mencari journal (masa tu online journal tak popular lagi..).. tepuk dada tanya selera kan??

3 comments:

mugiwara said...

haha. lama gak takde update ye?

hihi. ko tertido tak, masa dgr dorg present? examiner aku time tu tersengguk2 nk tido. aku geram pulak.
bosan sgt ke aku ckp.
tp mmg le ngantuk sbb aku yg last2, dh tghhari lak tu...

aliaaroslan said...

tertidur tu takla sebab kne concentrate, nanti tatau nak tanye ape..

ksian ko ek.. time aku present dulu takdelah lecturer yg tido.. agaknyer diorang excited kot aku orang last, tu yang semangat sampai tanye soklan sket aje.. hehe

lama lah tak update.. busy.. huhu

Umie said...

hahaha... same problem raised by my hubby.. bebudak skrg nie terlalu spoon-fed (sorry adik2 no offense)... nie utk certain jela... ade yg ok & cemerlang gemilang terbilang gak...hehehe