Tuesday, June 19, 2018

#AliaaShahEdaIliTakeNewZealand : Day 9 : Queenstown to Lake Wanaka, Blue Pools and to the Majestic Mount Cook

2 days post skydiving, perut dah ok dah. And we were so excited untuk next adventure, road trip to see the majestic Mount Cook.

Tapi seperti biasa, apa-apa hal, perut kena isi dulu. Kena minum kopi dulu. Kami bangun pagi-pagi, take turns mandi (mandi ke? hahaha) dan bersiap, kemas bag, angkut bag ke kereta and load the car. Time ni, ada pulak yang cakap "eh kenapa beg ni makin hari makin berat?". Bahaha...

Settle itu semua, kami pergi breakfast kat tempat yang disediakan. Harini kita ambil gambar, semalam lupa nak ambil gambar. Pagi ni kami decide untuk breakfast di luar kat balcony. balcony ke nama dia?

dah bangun ke belum ni sebenarnya

parking area. memang berbukit konsepnya NZ ni

seriously pandang ke mana-mana pun cantik

pagi-pagi memang sejuk.

layerig dia cantik kan





Breakfast yang disediakan ialah free, dah termasuk harga Reaver's lodge ni. Breakfast basic, ada cereal, susu, kopi n teh, roti, butter and jam.

Selesai breakfast dan check out, kami pon teruskan perjalanan ke Lake Wanaka. Kali ni memang betul betul road trip. Jumpa tempat cantik, berhenti ambil gambar. Rasa-rasa penat, berenti minum kopi. Ewah.




awak ke yang luggage makin hari makin berat? eh




Biasalah kalau bawak aku ni, pepagi, lepas pekena kopi, mestilah nak cari toilet untuk buang air kecik. Maafkan sis... So masa drive and drive and drive tu, ternampak satu tempat ni. Cantik bangunan kecik-kecik. Kami pun masuk parking, dan naik ke main building. Rupanya tempat buat dan jual vodka. Orang yang sambut kami tu memang baik, siap offer kalau kami nak test. Tapi aku macam tak confident lah nak test. Sebab vodka ni liquor dia kan kuat and high concentration. So kami menolak dengan baik. Tempat ni jugak ada hand made soup dan boleh order dan minum kopi. So kami tumpang toilet nya, order kopi and enjoyed them under the open air.







biasalah. nak minum pon nak bercakap...

cantik kan
Lepas tu perjalanan diteruskan, dan tibalah kami ke Lake Wanaka. Sejuk nak mampuih angin dia menikam ke tulang hitam. Tapi bergambar tetap diteruskan. Keluarkan makanan dan picnic jap.



baby shark?


berani tak nak cecah air?



Kami teruskan lagi perjalanan ke destinasi seterusnya, Blue Pools. Sepanjang nak sampai ke Blue Pools tu, kami berhenti beberapa kali untuk ambil gambar, tegangkan urat sambil jogging setempat.

Yang jogging setempat tu aku tipu je.

Antara pitstop pictures yang dilakukan ialah...





wuuu ada orang pakai jumper baruuu






tunjuk gunung-gunung macam kat peta topografi

ada orang nampak mata sebelah je. itupon kacamata hitam
Sepanjang jalan tu cuaca tak tentu, kejap gelap, kejap cerah terik, kejap ok nice. Tapi scenery tetap menawan.




snowcapped mountain





Lebih 2 jam jugak melayan scenery, pitstop ambil gambar, etc. Kami pon menghampiri Blue Pool. Tapi berhenti rehat dulu alas perut kat cafe ni.


pumpkin soup kalau tak salah





layan sandwich jugak
Lepas makan, kami pon terus lah ke Blue Pools. Parking tepi jalan dan berjalan masuk. Ikut aje signboard yang ada. Memang cantik mossy forest nya.

acik pakai 2 lapis jeket






macam tipu kan background





Kami hanya sampai separuh perjalanan ke blue pools sahaja. Sebabnya as usual aku ialah nak terbuang air kecik. So kami pon bergambar sakan aje lah kat sini. Ini pon dah cantik sangat.






air dia sejuk ke? memangla sejuk wei!

pose tahan dot dot dot

masih sempat lagi

kena seberang 2 kali jambatan macam ni sebelum sampai ke blue pools, kalau mengikut arahan lah

tak tau lah sungai ni ke mana. tapi semua sungai ialah jernih gila

masih meneruskan aktiviti modelling walaupon menahan dot dot

masa nak balik ke kereta pon sempat lagi!




macam LOTR kan?
Lepas last pose ni aku pon berlari-lari anak ke kereta. Terus mintak shah laju-laju drive ke toilet. Sampai kat tempat RnR yang ada toilet, lega acik.

Seriously, kat RnR pon cantik ni apehal.

By the way RnR dia ialah depends pada tempat. Ada yang besar, banyak facilities and ada yang comel cenggini yang ada toilet and tempat picnic beserta scenery yang memukau.


kasi ape tu hahaha

gittew

as usual akan ada description



freestyle kaedah apa ni aku tak sure

Lepas tu kami bergerak menuju ke Mount Cook. Kalau ikut GPS, akan sampai lagi 3 jam macam tu. As usual, ada pitstop bergambar.



kat celah-celah bush, terjumpa lotong yang menuju ke scenery macam ni. apehal!!!


ini pon sama. apa ni apa ni!!!





manja tak? puiii



belakang sekali tu overdose kopi ke

Lepas tu kami teruskan lagi perjalanan, melalui ladang kambing, lembut dan sebagainya, diiringi bunyi dengkurang dan efek debu.

Mount Cook dan adik beradiknya dari kejauhan

dekat sikit

dekat lagi

lagi dekat

nervous

makin dekat

dekat lagi

pitstop tukar driver. nampak debu dia?

halangan sebelum syurga

sejauh pandangan pulak



debaran kian terasa

sikit lagi nak sampai
Kami sampai aje kat YHA Hostel Mount Cook, hari dah gelap. Tak sempat nak bergambar secara dekat. Kena tunggu gambar esok nya ok?

So sampai aje, kami pon check in. Mulanya kami book 1 malam aje dan lagi 1 malam nak berjalan di Hooker Valley, stargazing katanya. Tapi tengok weather forecast, dua-dua malam ialah hujan. So kami extend booking lagi 1 malam dan kami bernasib baik memang ada kekosongan. Rupanya kat Mount Cook ni tak banyak option untuk accomodation dan hostel ialah option paling murah. Murah tak murah, sorang dalam RM150-200 semalam. Orang kat reception was kind enough untuk rearraange our bed for us so that kami tak perlu untuk tukar bilik dorm for the second night. Kami boleh stay at the same dorm for 2 night.

Kat hostel tu, 1 dorm untuk 8 orang. Semua bilik ialah mix dorm. New experience untuk Eda, Shah dan Ili. Aku pernah stay kat dorm sebelum ni, kat Singapore tapi itu girl's only dorm. So aku pon sama naik nervous macam diorang yang first time hahaha. Tapi muka cool lah. Praktikkan pengalaman di dalam hutan time camping zaman muda mudi dulu eh...

Memang selamat aje duk dalam dorm ni. Kami dapat locker sorang 1, cumanya kami tak bawak padlock sendiri. So barang berharga kami memang bawak bila keluar ke common room or kitchen. Luggage kami tinggal aje and lock. Roomate pada malam pertama ialah 2 ketul budak korea yang barang bersepah bergelimpangan berkeliaran, sorang mamat caucasian yang lansung tak bercakap dengan kitorang tapi pakai backpack osprey cun nak mampuih dan pakai tshirt tulis kuala lumpur bergambar KLCC dan sorang lagi hanya jumpa masa masuk tidur, so tak sempat berkenalan. Malam kedua, empat-empat orang tu dah check out dan diganti dengan 3 orang german (1 couple dan sorang adik kepada pakwe) dan sorang mamat Netherlands yang dah backpacking kat Malaysia selama sebulan dan India sebulan - pendek kata dia traveller sempoi, serta kacak dan peramah.

Settle semua kami pun bawak lah bag makanan ke kitchen dan start masak untuk dinner. Kami memang bawak periuk n kuali camping sendiri, sulu garfu pisau, cawan sendiri.  Pinggan mangkuk je guna hostel punya.



Menu pada malam tersebut ialah mamee kari dan tomyam dengan teknologi mee tarik, bersama sambal ikan bilis che nor dan sambal udang, air kopi dan habiskan nasi goreng brahims. 
muka kelaparan tak?
























Malam tu lepas dinner, lepak-lepak borak kat common area lepas kemas dan simpan barang-barang. Balik dorm, mandi (ada public shower and toilet, asing lelaki dan perempuan), bersiap dan tidur.

Simpan energy banyak sikit sebab esok nak ber hoooo huwaaaaa tengok the Majestic Mount Cook.

0 comments: