Monday, February 4, 2013

ayam bakor versi korek almari dapur

saya tiba-tiba teringin nak makan ayam bakar. macam yang mother selalu masak kat UK tu. tapi mother takde. so saya korek je almari dapur tu dan voila!

apekah bahan marinate yang saya letak? (untuk ayam 1 ekor bersaiz sederhana)
  1. bawang besar 1 biji (saya potong 8 bahagian)
  2. 1 biji carrot dipotong sama saiz dengan bawang
  3. 4 biji potatoes yang dipotong sama besar dengan bawang
  4. 1/2 sudu besar serbuk kunyit
  5. 1/2 sudu besar garam
  6. 3 sudu besar madu
  7. 1/2 sudu besar mixed herbs
  8. 2 sudu besar olive oil
  9. 1/2 sudu besar serbuk cili
  10. 1/4 sudu besar serbuk black pepper
bakar 1 1/2 jam.

kami makan dengan nasi putih panas. sedap!!! bagaikan winter di England... ke Korea?

before

after

4 comments:

SueGinola said...

Nampak sedap sangat....kalau pasal food memang akan buat saya terliur je...hahaha!

Huda Ramlee said...

I like..
thanks for the recipe

tp nak try nye tah bila..hihi

aliaaroslan said...

@SueGinola sama lah kita. masak ke, tengok ke, tetap terliur... hehe

aliaaroslan said...

@Huda Ramlee takpe, janji semangat masih ada! hehe, selamat mencoba..